دانلود پایان نامه ارشد: جریان مبانی انسان شناسی فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم | ... | |
کلیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. 2 بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 3 مسئله های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………… 4 فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………….. 4 یشینه موضوع تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………… 5 اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………… 5 اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………. 6 جنبههای نوآوری…………………………………………………………………………………………………………………………………. 6 سازماندهی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………….. 6 فصل اول: مفهوم شناسی…………………………………………………………………………………….. 7 1-1. مفاهیم بنیادین………………………………………………………………………………………… 8 1-1-1. انسانشناسی……………………………………………………………………………………………………………………………. 8 1-1-1-1. انسانشناسی در اندیشة غرب……………………………………………………………………………………………. 9 1-1-1-2. انسانشناسی در اسلام و مسلمانان (ایران دوره اسلامی)…………………………………………………….. 11 1-1-1-3. انسانشناسی در ادبیات قرآنی………………………………………………………………………………………… 12 1-1-2. فرهنگ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 13 1-1-2-1. مفهوم لغوی فرهنگ…………………………………………………………………………………………………….. 13 1-1-2-2. مفهوم اصطلاحی فرهنگ………………………………………………………………………………………………. 15 1-1-2-3. تبیین ارکان تعریف……………………………………………………………………………………………………… 17 1-1-3. مبانی………………………………………………………………………………………………………………………………….. 22 1-2. مفاهیم عملیاتی……………………………………………………………………………………… 23 1-2-1. هدایت………………………………………………………………………………………………………………………………… 23 1-2-1-1. کاربرد لغوی و اصطلاحی………………………………………………………………………………………………. 23 1-2-1-2. کاربرد قرآنی……………………………………………………………………………………………………………….. 24 1-2-1-3. تعریف برگزیده……………………………………………………………………………………………………………. 27 1-2-2. رشد……………………………………………………………………………………………………………………………………. 28 1-2-2-1. کاربرد لغوی………………………………………………………………………………………………………………… 28 1-2-2-2. کاربرد قرآنی……………………………………………………………………………………………………………….. 29 1-2-2-3. کاربرد اصطلاحی…………………………………………………………………………………………………………. 29 1-2-2-4. تعریف برگزیده……………………………………………………………………………………………………………. 30 1-2-3. پیشرفت………………………………………………………………………………………………………………………………. 31 1-2-4. توسعه…………………………………………………………………………………………………………………………………. 32 1-2-5. الگو…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 33 1-3. منظور از عنوان پژوهش (مبانی انسانشناسی فرهنگی از دیدگاه آموزه های قرآن کریم) 36 1-4. جایگاه انسانشناسی در آموزه های قرآنی……………………………………………………….. 37 فصل دوم: مبانی انسانشناسی عام قرآنی در پردازش الگوی مطلوب……………………… 41 2-1. فلسفه آفرینش………………………………………………………………………………………… 42 2-1-1. فلسفه آفرینش جهان……………………………………………………………………………………………………………. 42 2-1-1-1. آیات مشعر به اصل هدفمندی خلقت…………………………………………………………………………….. 42 2-1-1-2. آیات مشعر بر چیستی هدف خلقت……………………………………………………………………………….. 44 2-1-2. فلسفه آفرینش انسان……………………………………………………………………………………………………………. 46 2-1-2-1. آیات دال بر عبث نبودن خلقت انسان……………………………………………………………………………. 46 2-1-2-2. آیات بیانگر هدف خلقت انسان……………………………………………………………………………………… 47 2-2. ابعاد وجودی انسان………………………………………………………………………………….. 52 2-2-1. روح…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 52 2-2-2. طبیعت و فطرت انسان…………………………………………………………………………………………………………. 54 2-2-3. اختیار………………………………………………………………………………………………………………………………….. 56 2-3. روابط انسانی در عرصة وجود……………………………………………………………………… 61 2-3-1. رابطة انسان با خود……………………………………………………………………………………………………………….. 61 2-3-2. رابطه انسان با همنوع……………………………………………………………………………………………………………. 63 2-3-3. رابطة انسان با خدا……………………………………………………………………………………………………………….. 65 2-3-4. رابطه انسان با محیط……………………………………………………………………………………………………………. 67 فصل سوم: مبانی انسانشناختی نظام فرهنگی اسلام…………………………………………… 70 3-1. مبانی نظری نظام فرهنگی اسلام………………………………………………………………… 71 3-1-1. جهانبینی قرآنی…………………………………………………………………………………………………………………… 71 3-1-1-1. تعریف جهانبینی…………………………………………………………………………………………………………. 72 3-1-1-2. ویژگیهای جهانبینی قرآنی……………………………………………………………………………………………. 72 3-1-2. مبانی نظری انسان شناسی قرآنی…………………………………………………………………………………………… 73 3-1-2-1. مبانی خداشناخت………………………………………………………………………………………………………… 74 3-1-2-2. مبانی انسانشناخت……………………………………………………………………………………………………….. 76 3-1-2-3. مبانی جهان شناخت……………………………………………………………………………………………………. 77 3-1-2-4. مبانی جامعه شناخت…………………………………………………………………………………………………… 82 3-1-2-4-1. رابطة انسان و جامعه…………………………………………………………………………………………… 82 3-1-2-4-2. رابطة انسان و فرهنگ (انسان در بستر فرهنگ)……………………………………………………… 86 3-2. مبانی خاص انسانشناسی نظام فرهنگی اسلام……………………………………………….. 90 3-2-1. اصل عدالت اجتماعی……………………………………………………………………………………………………………. 90 3-2-1-1. اهمیت عدالت اجتماعی………………………………………………………………………………………………… 90 3-2-1-2. تعریف عدالت اجتماعی………………………………………………………………………………………………… 91 3-2-1-3. عدالت از دیدگاه قرآن………………………………………………………………………………………………….. 92 3-2-1-3-1. عدالت در سخن گفتن…………………………………………………………………………………………. 93 3-2-1-3-2. عدالت در وزن کردن…………………………………………………………………………………………… 94 3-2-1-3-3. عدالت در حکم…………………………………………………………………………………………………… 94 3-2-1-3-4. عدالت در اصلاح میان متخاصمین………………………………………………………………………… 94 3-2-1-3-5. عدالت در شهادت……………………………………………………………………………………………….. 95 3-2-1-4. ابعاد عدالت اجتماعی…………………………………………………………………………………………………… 95 3-2-1-4-1 نظام اجتماعی و عدالت ساختاری………………………………………………………………………….. 95 3-2-1-4-2. نظام اجتماعی و عدالت رفتاری…………………………………………………………………………….. 96 3-2-1-5. اصل عدالت مبنای نظام فرهنگی اسلام………………………………………………………………………….. 97 3-2-2. اصل آزادی…………………………………………………………………………………………………………………………… 97 3-2-2-1. آزادی به عنوان کمال وسیلهای در نظام فرهنگی اسلام……………………………………………………. 98 3-2-2-2. اقسام آزادی………………………………………………………………………………………………………………. 101 3-2-2-2-1. آزادی معنوی……………………………………………………………………………………………………. 101 3-2-2-2-2. آزادی اجتماعی…………………………………………………………………………………………………. 101 3-2-3. اصل وحدت………………………………………………………………………………………………………………………. 102 3-2-3-1. اقسام وحدتیافتگی…………………………………………………………………………………………………….. 102 3-2-3-1-1. وحدتیافتگی قلبی…………………………………………………………………………………………… 102 3-2-3-1-2. وحدتیافتگی عقلی………………………………………………………………………………………….. 103 3-2-3-1-3. وحدتیافتگی عملی………………………………………………………………………………………….. 104 3-2-3-2. توجه به محوریت رشد در وحدتیافتگی عملی…………………………………………………………….. 105 3-2-3-3. رهبری، بلوغیافتگی وحدت در جامعه………………………………………………………………………….. 105 3-2-3-4. وحدت، اصل «حرکت دهنده» فرآیند حرکت فرهنگی جامعه به سمت نظام مطلوب قرآنی.. 105 3-2-4. اصل ولایت………………………………………………………………………………………………………………………… 106 3-2-4-1. ولایت اصل رهبری کنندة نظام فرهنگی اسلام به سمت رشد و کمال اجتماعی………………… 106 3-2-4-2. قرآن کریم و متصدیان رهبری در جامعه……………………………………………………………………… 107 3-2-4-2-1. خداوند متعال…………………………………………………………………………………………………… 107 3-2-4-2-2. انبیای الهی………………………………………………………………………………………………………. 108 3-2-4-2-3. اهلبیت و اولیای الهی……………………………………………………………………………………….. 108 3-2-4-2-4. نزدیکترین افراد به اهلبیت و اولیای الهی………………………………………………………….. 109 3-2-5. اصل رشد و کمال (قرب الهی)……………………………………………………………………………………………. 109 3-2-6. اصل انضباط اجتماعی…………………………………………………………………………………………………………. 110
[جمعه 1398-07-12] [ 03:59:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|