دانلود پایان نامه ارشد: بررسی سفرهای روزانه و نقش مدیریت و برنامه ریزی شهری در هدفمند سازی آن(نمونه موردی : شهرکرد-اصفهان) | ... | |
کلیات تحقیق………………………………………………………………………………………………… 4 1-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. 4 1-2 طرح مسئله……………………………………………………………………………………………… 4 1-3 سؤالهای اصلی پژوهش………………………………………………………………………………. 6 1-4 فرضیه ها ی پژوهش…………………………………………………………………………………. 6 1-5 اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………… 6 1-6 سابقه انجام تحقیق …………………………………………………………………………………… 7 1-6-1 تحقیق های انجام یافته داخلی………………………………………………………………….. 7 1-6-2 تحقیق های انجام یافته خارجی………………………………………………………………… 10 1-7 جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق………………………………………………………………… 10 1-8 كاربردهای متصور از تحقیق………………………………………………………………………… 10 1-8-1 مراجع استفاده كننده از نتیجه پایان نامه ………………………………………………………. 10 1-9 روش انجام تحقیق……………………………………………………………………………………. 11 1-9-1 روش و ابزار گرد آوری اطلاعات ……………………………………………………………. 11 1-9-2 روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………… 11 1-10 روایی و پایایی تحقیق……………………………………………………………………………… 11 1-11 جامعه آماری و روش نمونه گیری……………………………………………………………….. 13 1-12 مشکلات و محدودیت های تحقیق……………………………………………………………… 14 فصل دوم مبانی نظری و ادبیات موضوع……………………………………………………………………………. 16 2-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. 16 2-2روش شناسی تحقیق…………………………………………………………………………………… 16 2-2-1 معرفی متغیرهای مورد استفاده در این پژوهش……………………………………………… 16 2-2-1-1 متغیر مستقل……………………………………………………………………………………. 17 2-2-1-1-1 سفر …………………………………………………………………………………………… 18 2-2-1-2 متغیرهای وابسته………………………………………………………………………………… 18 2-2-1-2-1 سیستم حمل و نقل…………………………………………………………………………. 18 2-2-1-2-1-1 جنبه های حمل و نقل…………………………………………………………………. 18 2-2-1-2-1-2 مدلهای حمل و نقل…………………………………………………………………….. 19 2-2-1-2-1-4 حمل و نقل و ارتباطات ……………………………………………………………… 19 2-2-1-2-1-5 حمل و نقل ، فعالیت ها و کاربری زمین………………………………………….. 20 2-2-1-2-1-6 حمل و نقل ؛ انرژی و محیط زیست……………………………………………….. 20 2-2-1-2-1-7 مقررات قرارداد حمل و نقل ………………………………………………………… 21 2-2-1-2-1-8 انواع حمل و نقل ………………………………………………………………………. 22 2-2-1-2-1-8-1 حمل و نقل زمینى یا راههاى خشکى……………………………………………. 22 2-2-1-2-1-8-2 حمل و نقل با راهآهن………………………………………………………………. 23 2-2-1-2-1-8-2-1 مزایاى راهآهن…………………………………………………………………….. 24 2-2-1-2-1-8-2-2 مزایاى راهآهن از بُعد حجم کالا و تناژ بار وتعداد مسافر و نوع کالا…. 24 2-2-1-2-1-8-2-3 مزایاى راهآهن از نظر عامل زمان……………………………………………… 24 2-2-1-2-1-8-3 حمل و نقل تركیبی، راهی برای ارتقای شبكه های ریلی……………………. 25 2-2-1-2-1-9 سیستم های نوین حمل و نقل در جهان……………………………………………. 25 2-2-1-2-1-10 حمل و نقل عمومی…………………………………………………………………… 28 2-2-1-2-1-11 حمل و نقل نیمه عمومی ……………………………………………………………. 29 2-2-1-2-2 مدیریت تقاضای سفر……………………………………………………………………… 29 2-2-2-1-1-1 مدیریت شهری………………………………………………………………………….. 31 2-2-2-1-1-2 مفهوم برنامه ریزی وبرنامه ریزی شهری………………………………………….. 31 2-2-2-1-1-3 تعامل فضایی…………………………………………………………………………….. 32 2-3 مروری بر مطالعات صورت گرفته………………………………………………………………. 34 2-3-1 مقایسه انگیزه های سفر در میان دو نسل جوان و بزرگسال…………………………….. 34 2-3-2 تخمین تابع تقاضای سفر یک شهر………………………………………………………….. 35 2-3-3 استفاده از بهینه سازی فازی در تعدیل مقادیر نرخ های سفر…………………………… 37 2-3-4 مدل برنامه ریزی شبکه حمل و نقل اتوبوسرانی بین شهری…………………………….. 38 2-3-5 مدل تحلیل عاملی برای انتخاب عوامل مؤثر برتقاضای سفر با اتوبوسهای بین شهری 39 2-3-6 میزان مخاطرات سفر با اتوبوس در یك راه اصلی بین شهری………………………….. 41 2-3-7 نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در كاهش تقاضای سفرهای شهری……………… 42 2-3-8 میزان رضایت از سفر با مترو………………………………………………………………….. 44 2-3-9 مدلسازی تولید سفر ……………………………………………………………………………. 45 2-3-10 تدوین متدولوژی ارزیابی پارامترهای موثر بر تقاضای سفرها در ایران…………….. 47 2-3-11 مولفه های كیفیت و كارایی حمل و نقل عمومی………………………………………… 48 2-3-12 اهمیت حمل و نقل پایدار شهری در توسعه پایدار شهری…………………………….. 50 2-3-13 حل مسائل پیش بینی توزیع سفر در شبكه های حمل ونقل با پارامترهای غیر دقیق 52 2-3-14 برنامه ریزی راهبردی توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند جاده ای کشور….. 53 2-3-15 روش های مختلف برآورد ارزش زمان سفر………………………………………………… 55 2-3-16 پیش بینی تولید سفرهای بین شهری……………………………………………………….. 59 2-3-17 بررسی مدلهای تولید سفر……………………………………………………………………. 60 2-3 -17 -1 مدل PBS&J………………………………………………………………………………. 61 2-3-17-2 مدل رگرسیون لوژستیک……………………………………………………………………. 62 2-3-17-3 مدل BPNN………………………………………………………………………………….. 62 2-3-17-4 مقایسه نتایج مدلها…………………………………………………………………………… 63 2-3-18 بررسی اثرات تکرار سفر بر میزان رضایت مسافران……………………………………. 64 2-3-19 تاثیرات حمل و نقل همگانی بر كاهش مصرف سوخت………………………………. 65 2-3-20 عوامل موثر در ایجاد حمل و نقل نامطلوب………………………………………………. 67 2-3-20-1 راهکارهایی جهت بهبود وضعیت توسعه حمل و نقل همگانی …………………… 67 2-3-21 راهکارهای کاهش تقاضای سفر…………………………………………………………….. 67 2-3-21-1 راهکارهایی كه می توان برای کاهش تقاضای سفر بكار برد شامل……………….. 68 2-3-22 مناسب سازی شبکه حمل و نقل شهری و بین شهری…………………………………… 69 2-3-23 سفر و شادی ،نیاز بنیادین مردم ایران ………………………………………………………. 71 2-3-24 ثمرات سفر………………………………………………………………………………………… 74 2-3-25 توصیه های ایمنی برای سفر با اتوبوس های بین شهری………………………………… 78 2-3-26 توصیه هایی برای روزهای مسافرت…………………………………………………………. 80 2-3-27 کاهش سفرهای بین شهری با اتوبوس، با وجود ثبات نرخ بلیط………………………. 81 2-3-28 چرا باید سفر كنیم؟……………………………………………………………………………… 82 2-3-28-1 نکاتی درباره سفر با خودروی شخصی …………………………………………………. 89 2-3-28-2 نکاتی درباره سفر با قطار و اتوبوس……………………………………………………… 90 2-3-28-3 نکاتی درباره سفر با هواپیما………………………………………………………………… 90 2-3-29 روش های مدیریت تقاضای سفر در حمل ونقل……………………………………………. 91 2-3-30 بررسی عوامل مؤثر بر زمان سفر در سیستم حمل ونقل…………………………………. 97 2-3-31 مدل هوشمند تقاضای سفر تحلیل الگوی مدل تقاضای سفرهای جاده ای…………… 99 2-3-32 تنگناهای سیستم حمل و نقل شهری…………………………………………………………. 100 2-3-33 مدیریت شهری…………………………………………………………………………………… 103 2-3-33-1 مدیریت شهری در جهان معاصر………………………………………………………….. 104 2-3-33-2 اهداف مدیریت شهری………………………………………………………………………. 105 2-3-33-3 وظایف مدیریت شهری…………………………………………………………………….. 105 2-3-33-4 ضرورت برنامهریزی برای شهری سال…………………………………………………… 108 2-3-33-5 ارائه مدلى براى مدیریت یكپارچه حمل و نقل…………………………………………. 114 فصل سوم معرفی منطقه مورد مطالعه………………………………………………………………………………… 116 3-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. 116 3-2 ویژگی های طبیعی……………………………………………………………………………………. 116 3-2-1 وضعیت توپوگرافی……………………………………………………………………………….. 116 3-2-2 فاكتورهای اقلیمی منطقه…………………………………………………………………………. 117 3-2-2-1 ارتفاعات………………………………………………………………………………………. 117 3-2-2-2 عرض جغرافیایی……………………………………………………………………………. 117 3-2-2-3 پوشش گیاهی………………………………………………………………………………… 117 3-2-2-4 ساعات آفتابی………………………………………………………………………………… 118 3-2-2-5 توفان، رعد و برق…………………………………………………………………………… 118 3-2-2-6 روزهای همراه با برف و یا مخلوط برف و باران…………………………………….. 118 3-2-2-7 روزهای همراه با گرد و خاك…………………………………………………………….. 119 3-2-2-8 اقلیم شهرکرد…………………………………………………………………………………. 119 3-2-3 جهت وزش بادهای غالب……………………………………………………………………. 120 3-3 ویژگی های انسانی………………………………………………………………………………… 122 3-3-1 تاریخچه شهرکرد……………………………………………………………………………….. 122 3-3-2 امور ایمنی و ترافیك…………………………………………………………………………… 124 3-3 -3 تقسیمات سیاسی………………………………………………………………………………. 126 3-3-4 ویژگی های اجتماعی………………………………………………………………………….. 131 3-3-4-1 آمار جمعیتی شهرکرد………………………………………………………………………. 131 3-3-4-2 بعد خانوار…………………………………………………………………………………….. 131 3-3-4-3 تحولات حجم جمعیت…………………………………………………………………….. 133 3-3-4-4 میزان رشد جمعیت………………………………………………………………………….. 135 3-3-4-5 پیش بینی جمعیت آینده شهرکرد………………………………………………………… 136 3-3-4-6 برآورد مهاجرت در شهر و شهرستان شهرکرد………………………………………… 138 3-3-4-7 مهاجران وارد شده…………………………………………………………………………… 139 3-3-4-8 مبادلات مهاجرتی استان با سایر استان ها………………………………………………. 142 3-4-4-9 مراکز آموزشی و دانشگاهی………………………………………………………………. 143 3-4 خصوصیات اقتصادی شهر………………………………………………………………………. 149 3-4-1 بخش صنعت…………………………………………………………………………………….. 149 3-4-2 بخش معدن………………………………………………………………………………………. 150 3-4-3 کشاورزی…………………………………………………………………………………………. 151 3-4-4 دامپروری…………………………………………………………………………………………. 151 3-4-5 خدمات……………………………………………………………………………………………. 152 3-4-6 میزان و نسبت درصد جمعیت فعال در بخش های مختلف اقتصادی……………….. 153 3-4-7 جمعیت فعال از نظر اقتصادی……………………………………………………………….. 154 3-5 خصوصیات کالبدی شهر………………………………………………………………………….. 157 3-5-1 نحوه استفاده از اراضی…………………………………………………………………………. 157 3-5-1-1 مسکونی……………………………………………………………………………………….. 157 3-5-1-2 آموزشی……………………………………………………………………………………….. 158 3-5-1-3 آموزش عالی و فنی حرفه ای…………………………………………………………….. 158 3-5-1-4 بهداشتی……………………………………………………………………………………….. 159 3-5-1-5 درمانی…………………………………………………………………………………………. 159 3-5-1-6 مکانهای تفریحی…………………………………………………………………………… 159 3-5-1-7 فضای سبز شهرکرد…………………………………………………………………………. 160 3-5-1-8 مذهبی………………………………………………………………………………………….. 161 3-5-1-9 فرهنگی………………………………………………………………………………………… 161 3-5-1-10 ورزشی………………………………………………………………………………………. 161 3-5-1-11 جهانگردی و پذیرایی…………………………………………………………………….. 161 3-5-1-12 اداری-خدمات شهری…………………………………………………………………….. 162 3-5-1-13 نظامی- ستادی……………………………………………………………………………… 162 3-5-1-14 صنعتی……………………………………………………………………………………….. 162 3-5-1-15 تاسیسات و تجهیزات شهری و گورستان…………………………………………….. 162 3-5-2 شبکه ارتباطی شهر……………………………………………………………………………… 163 3-5-2-1 حریم شبکه ارتباطی…………………………………………………………………………. 164 3-5-2-2 ارتباطات منطقه………………………………………………………………………………. 169 3-5-2-3 شیب خیابانها و نحوه دفع آبهای سطحی………………………………………………. 172 3-5-2-4 حمل و نقل و انبارها……………………………………………………………………….. 173 3-5-2-5 سرویس حمل و نقل عمومی………………………………………………………………. 173 3-5-2-6 حمل ونقل شهری و برون شهری……………………………………………………….. 174 3-5-2-6-1 اتوبوس شهری……………………………………………………………………………. 174 3-5-2-6-2 تاکسی………………………………………………………………………………………. 174 3-5-2-6-3 فرودگاه ……………………………………………………………………………………. 174 3-5-2-6-4 پایانههاهای مسافربری…………………………………………………………………… 174 3-6 معیارها و ضوابطی که باید در طرح ریزی کالبدی شهر مورد توجه قرار گیرد………… 176 3-7 نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………… 177 فصل چهارم یافته های پژوهش…………………………………………………………………………………………. 179 4-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………… 179 4-2 نتایج توصیفی تحقیق……………………………………………………………………………….. 179 4-2-1 وضعیت جنسی پاسخگویان…………………………………………………………………… 179 4-2-2 وضعیت محل سکونت پاسخگویان………………………………………………………….. 180 4-2-3 وضعیت سنی پاسخگویان……………………………………………………………………… 181 4-2-4 وضعیت تحصیلات پاسخگویان………………………………………………………………. 182 4-2-5 وضعیت میانگین سفر پاسخگویان به اصفهان در هفته…………………………………… 184 4-2-6 وضعیت بیشترین تعداد سفر در روزهای هفته از طرف پاسخگویان………………….. 184 4-2-7 وضعیت مقصد نهایی سفرپاسخگویان………………………………………………………. 186 4-2-8 وضعیت علت سفر………………………………………………………………………………. 186 4-2-9 وضعیت نوع وسیله نقلیه مورد استفاده در سفرها از طرف پاسخگویان………………. 188 4-2-10 وضعیت ناسبترین سیستم حمل و نقل پیشنهادی پاسخگویان بین دو شهر شهرکرد و اصفهان 189 4-2-11 وضعیت دلیل انتخاب این نوع سیستم حمل و نقل از نظر پاسخگویان…………….. 190 4-2-12 وضعیت نظر خواهی در مورد خدمات……………………………………………………. 191 4-2-13 وضعیت نظر خواهی در مورد سیستم حمل و نقل……………………………………… 195 4-3-1 سهم استان از حمل و نقل جاده ای………………………………………………………….. 199 4-3-2 سهم شهرستان شهرکرد از سفرهای استانی(پایانه مسافربری آزادی)………………….. 204 4-4 نتایج استنباطی پژوهش………………………………………………………………………………. 206 4-4-1 آزمون فرضیه اول………………………………………………………………………………….. 206 4-4-1-1 وضعیت پاسخگویان از نظر گروه سنی و علت سفر……………………………………. 206 4-4-2 آزمون فرضیه دوم…………………………………………………………………………………. 211 4-4-3 آزمون فرضیه سوم…………………………………………………………………………………. 215 فصل پنجم جمع بندی، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات…………………………………………………………….. 217 5-1 جمع بندی………………………………………………………………………………………………. 217 5-2 نتایج پژوهش………………………………………………………………………………………….. 218 5-2-1 نتایج توصیفی………………………………………………………………………………………. 218 5-2-2 نتایج استنباطی……………………………………………………………………………………… 219 5-2-2-1 آزمون فرضیه اول………………………………………………………………………………. 219 5-2-2-2 آزمون فرضیه دوم……………………………………………………………………………… 219 5-2-2-3 آزمون فرضیه سوم……………………………………………………………………………… 220 5-3 اقدامات مورد نیاز برای حل مشکلات سیستم حمل و نقل در محدوده مورد مطالعه…… 221 5-3-1 اقدامات فرهنگی…………………………………………………………………………………… 221 5-3-2 اقدامات قانونی…………………………………………………………………………………….. 222 5-3-3 اقدامات اقتصادی………………………………………………………………………………….. 222 5-3-4 اقدامات خدماتی…………………………………………………………………………………… 222 5-3-5 اقدامات اجتماعی………………………………………………………………………………….. 223 5-4 ارائه پیشنهادات………………………………………………………………………………………… 223 5-5 موضوعات پیشنهادی جهت کار در آینده………………………………………………………… 224 منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………… 226 منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………… 229 چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………. 230 فهرست جدول ها جدول شماره 1-1 : متغیرهای کلی تحقیق ، شاخص های سنجش متغیرها و درصد روایی آنها 12 جدول شماره 2-1 : استراتژیهای مدیریت تقاضای سفر…………………………………………… 30 جدول شماره 2-2 : مشخصات و خصوصیات سفر با اتوبوس در ایران………………………….. 42 جدول شماره 2-3 : طبقه بندی برای تعیین نرخ های تخلیه………………………………………… 61 جدول شماره 2-4 : جدول دسته بندی برای نشان دادن عملکرد مدل رگرسیون لوجستیک … 63 جدول شماره 2-5 : دسته بندی برای نشان دادن عملکرد مدل )مدل رگرسیون لوجستیک)…. 63 جدول شماره 2-6 : انواع معیارها و حالتهای هر معیار در تكنیكهای پیش بینی زمان سفر……. 96 جدول شماره 2-7 : چهار روش برای دستیابی به شهرهای سالم………………………………… 110 جدول شماره 3-1 : خلاصه نتایج تعیین اقلیم شهركرد با روش های مختلف……………………… 119 جدول شماره 3-2 : وضع جوی شهر شهركرد برحسب ماه…………………………………………. 121 جدول شماره 3-3 : تعداد پایگاه های امداد نجات جاده ای تا پایان سال 1389……………….. 125 جدول شماره 3-4 : تعداد تصادفات، متوفیات و مصدومین در سال 1389…………………….. 126 جدول شماره 3-5 تقسیمات سیاسی استان چهارمحال و بختیاری :1388……………………….. 127 جدول شماره 3-6 : طول و عرض جغرافیایی شهرستانها……………………………………………. 127 جدول شماره 3-7 : تعداد شهرستان، بخش، شهر و دهستان براساس تقسیمات كشوری…….. 128 جدول شماره 3-8 : تقسیمات استان چهارمحال و بختیاری…………………………………………. 128 جدول شماره 3-9 : تقسیمات كشوری در محدوده استان…………………………………………… 129 جدول شماره 3-10 : آمار جمعیتی شهرکرد……………………………………………………………. 131 جدول شماره 3-11 : جمعیت بر حسب تعداد افراد تشکیل دهنده خانواده در سال 1385…… 132 جدول شماره 3-12 : جمعیت برحسب نوع خانوار، جنس و شهرستان: آبان 1385……………. 132 جدول شماره 3-13 : توزیع سنی شهر شهرکرد و میزان رشد ویژه گروه های بزرگ سنی…… 134 جدول شماره 3-14 : پیش بینی جمعیت شهر شهرکرد ، میزان های حیاتی و میزان های رشد بر حسب دوره های پنج ساله از سال 1375 تا 1395 (گزینه اول)………………………………………………………………………….. 137 جدول شماره 3-15 : پیش بینی جمعیت شهر شهرکرد ، میزان های حیاتی و میزان های شد بر حسب دوره های پنج ساله از سال 1375 تا 1395 (گزینه دوم)………………………………………………………………………….. 137 جدول شماره 3-16 : پیش بینی جمعیت شهر شهرکرد ، میزان های حیاتی و میزان های رشد بر حسب دوره های پنج ساله از سال 1375 تا 1395 (گزینه سوم)…………………………………………………………………………. 138 جدول شماره 3-17 : برآورد مهاجرت در شهر و شهرستان شهرکرد…………………………….. 139 جدول شماره 3-18 : توزیع مهاجران وارد شده به استان چهارمحال و بختیاری از سایر استانها برحسب مقصد مهاجرت 140 جدول شماره 3-19 : توزیع مهاجران خارج شده از استان چهارمحال و بختیاری به تفکیک مهمترین استانهای مقصد (85-1375) 140 جدول شماره 3-20 : مهاجران وارد شده به استان چهارمحال و بختیاری به تفکیک مهمترین استانهای مبدا 140 جدول شماره 3-21 : موازنه مهاجرتی استان چهارمحال و بختیاری با استانهای اصفهان، خوزستان، تهران و فارس در سالهای 1385 – 1375………………………………………………………………………………………………… 141 جدول شماره 3-22 : مهاجران خارج شده از استان چهارمحال و بختیاری به تفکیک مهمترین استانهای مقصد (85-1375) 142 جدول شماره 3-23 : شمار و درصد مهاجران خارج شده از استان چهارمحال و بختیاری به تفکیک مهمترین استانهای مقصد (75-1365)……………………………………………………………………………………………………. 143 جدول شماره 3-24 : باسوادان در جمعیت 6 ساله و بیشتر ساكن برحسب جنس و شهرستان 143 جدول شماره 3-25 : دانش آموزان وکارکنان آموزشی،دفتری واداری کلیه دوره های تحصیلی برحسب شهرستان 144 جدول شماره 3-26 : فارغ التحصیلان دوره های تحصیلی تحت پوشش اداره کل آموزش و پرورش بر حسب پایه تحصیلی 144 جدول شماره 3-27 : دانشجویان دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی دولتی برحسب دوره های مختلف تحصیلی 145 جدول شماره 3-28 : فارغ التحصیلان دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی دولتی برحسب دوره های مختلف تحصیلی 147 جدول شماره 3-29 : کارگاه های فعال بخش خدمات شهرکرد به تفکیک نوع فعالیت عمده.. 153 جدول شماره 3-30 : جمعیت فعال شهرکرد…………………………………………………………… 155 جدول شماره 3-31 : جمعیت ده ساله و بیشتر شهرکرد به تفکیک فعال و غیر فعال طی دهه های مختلف 156 جدول شماره 3-32 : جمعیت فعال شهرکرد به تفکیک شاغل و بیکار و جنسیت در دوره های مختلف 156 جدول شماره 3-33 : تعداد پلاکهای سطح شهر……………………………………………………….. 157 جدول شماره 3-34 : پروانه های ساختمانی صادر شده برای احداث بنا برحسب مساحت زمین و زیربنا در نقاط شهری 157 جدول شماره 3-35 : پروانه های ساختمانی مسکونی صادر شده برای احداث بنا برحسب تعداد طبقات در نقاط شهری 158 جدول شماره 3-36 : پروانه های ساختمانی صادرشده برای احداث بنابرحسب وضعیت قبلی زمین ومساحت آن درنقاط شهری 158 جدول شماره 3-37 : اماکن مذهبی……………………………………………………………………….. 161 جدول شماره 3-38 : عرض حریم بکه ارتباطی شهر…………………………………………………. 166 جدول شماره 3-39 : حجم ترافیک ورودی به شهر شهرکرد- اصفهان…………………………… 171 جدول شماره 3-40 : تعداد اتوبوس و مینی بوس فعال در خطوط شهری و برون شهری……. 173 جدول شماره 3-41 : انواع راه های تحت پوشش اداره کل راه و ترابری استان…………………. 175 جدول شماره 3-42 : انواع راه های روستایی تحت پوشش اداره کل راه و ترابری استان……… 175 جدول شماره 3-43 : تعداد پایانه ، سفر و مسافرجابجا شده برون استانی و درون استانی از طریق پایانه های مسافر بری توسط انواع وسایل نقلیه عمومی مسافری جاده ای برحسب شهرستان……………………………………. 175 جدول شماره 4-1 : وضعیت جنسی پاسخگویان……………………………………………………… 180 جدول شماره 4-2 : وضعیت محل سکونت پاسخگویان ……………………………………………. 181 جدول شماره 4-3 : وضعیت سنی پاسخگویان………………………………………………………… 182 جدول شماره 4-4 : وضعیت تحصیلات پاسخگویان…………………………………………………. 183 جدول شماره 4-5 : وضعیت میانگین سفر پاسخگویان به اصفهان در هفته………………………. 184 جدول شماره 4-6 : وضعیت بیشترین تعداد سفر در روزهای هفته……………………………….. 185 جدول شماره 4-7 : وضعیت مقصد نهایی سفر………………………………………………………… 186 جدول شماره 4-8 : وضعیت علت سفر…………………………………………………………………. 187 جدول شماره 4-9 : وضعیت علت سفر در صورت غیر شغلی بودن……………………………… 187 جدول شماره 4-10 : وضعیت نوع وسیله نقلیه مورد استفاده در سفرها………………………….. 188 جدول شماره 4-11 : وضعیت نوع سیستم حمل و نقل مناسب بین دو شهر شهرکرد و اصفهان 189 جدول شماره 4-12 : وضعیت دلیل انتخاب این نوع سیستم حمل ونقل…………………………. 190 جدول شماره 4-13 : وضعیت نظرپاسخگویان به نامناسب بودن خدمات درمانی………………. 191 جدول شماره 4-14 : وضعیت نظرپاسخگویان به نامناسب بودن خدمات آموزشی…………….. 192 جدول شماره 4-15 : وضعیت نظرپاسخگویان به نامناسب بودن خدمات تفریحی…………….. 193 جدول شماره 4-16 : وضعیت ن نظرپاسخگویان به نامناسب بودن خدمات تجاری…………… 194 جدول شماره 4-17 : وضعیت نظرپاسخگویان به مدیریت حمل و نقل شهری…………………. 195 جدول شماره 4-18 : وضعیت نظرپاسخگویان به سیستم ایمنی جاده ای………………………… 196 جدول شماره 4-19 : وضعیت نظرپاسخگویان به کیفیت خدمت رسانی سیستم حمل و نقل.. 197 جدول شماره 4-20 : وضعیت نظرپاسخگویان به کیفیت وسایل حمل و نقل عمومی…………. 198 ت جدول شماره 4-21 : تعداد مسافر جابجا شده به تفکیک شهرستان مبدا و استان مقصد….. 201 جدول شماره 4-22 : تعداد سفر انجام شده به تفکیک شهرستان مبدا و استان مقصد………….. 202 جدول شماره 4-23 : مسافرین جابه جا شده استان چهار محال و بختیای……………………….. 204 جدول شماره 4-24 : مسافرین جابه جا شده از پایانه مسافربری آزادی شهرکرد……………… 204 جدول شماره 4-25 : اطلاعات گروه های سنی و علت سفر………………………………………. 206 جدول شماره 4-26 : نتایج بدست آمده از آزمون خی دو………………………………………….. 207 جدول شماره 4-27 : متغیرها و شاخص های مورد استفاده در فرضیه دوم……………………… 211 جدول شماره 4-28 : وضعیت نظرپاسخگویان به نامناسب بودن خدمات در شهر شهرکرد…. 212 جدول شماره 4-29 : سرانه و سطوح مورد نیاز کاربریها(متر مربع)………………………………. 213 جدول شماره 4-30 : نتایج آزمون فرضیه دوم………………………………………………………… 214 جدول شماره 4-31 : نتایج آزمون فرضیه سوم………………………………………………………… 215 فهرست نمودارها نمودار شماره 2-1 : توسعه اهداف سیستم حمل و نقل شهری…………………………………….. 39 نمودار شماره 2-2 : نمای شماتیک سیستم عصبی – فازی…………………………………………. 46 نمودار شماره 2-3 : نمودار سه بعدی خروجی ها در برابر ورودی ها…………………………… 46 نمودار شماره 2-4 : منحنی ROC برای مدل رگرسیون لوجستیک …………………………….. 63 نمودار شماره 2-5 : منحنی ROC برای مدل BPNN…………………………………………… 63 نمودار شماره 2-6 : طرح شهر سالم بلفاست………………………………………………………….. 112 نمودار شماره 2-7 : مدل مفهومى كنترل یكپارچه ترافیك…………………………………………… 113 نمودار شماره 3-1 : تعداد پایگاه های امداد نجات جاده ای تا پایان سال 1389……………….. 125 نمودار شماره 3-2 : تعداد تصادفات، متوفیات و مصدومین در سال 1389…………………….. 126 نمودار شماره 3-3 : درصد مساحت شهرستانهای استان…………………………………………….. 128 نمودار شماره 3-4 : تراکم جمعیت در استان و به تفکیک شهرستان……………………………… 133 نمودار شماره 4-1 : وضعیت جنسی پاسخگویان……………………………………………………. 180 نمودار شماره 4-2 : وضعیت محل سکونت پاسخگویان…………………………………………… 181 نمودار شماره 4-3 : وضعیت سنی پاسخگویان……………………………………………………….. 182 نمودار شماره 4-4: وضعیت تحصیلات پاسخگویان…………………………………………………. 183 نمودار شماره 4-5 : وضعیت میانگین سفر پاسخگویان به اصفهان در هفته……………………… 184 نمودار شماره 4-6 : وضعیت بیشترین تعداد سفر در روزهای هفته………………………………. 185 نمودار شماره 4-7: وضعیت مقصد نهایی سفر………………………………………………………… 186 نمودار 4-8 : وضعیت علت سفر…………………………………………………………………………. 187 نمودار 4-9 : وضعیت علت سفر در صورت غیر شغلی بودن……………………………………… 188 نمودار شماره 4-10 : وضعیت نوع وسیله نقلیه مورد استفاده در سفرها…………………………. 189 نمودار شماره 4-11 : وضعیت نوع سیستم حمل و نقل مناسب بین دو شهر شهرکرد و اصفهان 190 نمودار شماره 4-12 : وضعیت دلیل انتخاب این نوع سیستم حمل ونقل………………………… 191 نمودار شماره 4-13 : وضعیت نظرپاسخگویان به نامناسب بودن خدمات درمانی……………… 192 نمودار شماره 4-14 : وضعیت نظرپاسخگویان به نامناسب بودن خدمات آموزشی……………. 193 نمودار شماره 4-15 : وضعیت نظرپاسخگویان به نامناسب بودن خدمات تفریحی……………. 194 نمودار شماره 4-16 : وضعیت نظرپاسخگویان به نامناسب بودن خدمات تجاری……………… 195 نمودار شماره 4-17 : وضعیت نظرپاسخگویان به مدیریت حمل و نقل شهری………………… 196 نمودار شماره 4-18 : وضعیت نظرپاسخگویان به سیستم ایمنی جاده ای………………………… 197 نمودار شماره 4-19 : وضعیت نظرپاسخگویان به کیفیت خدمت رسانی سیستم حمل و نقل.. 198 نمودار شماره 4-20 : وضعیت نظرپاسخگویان به کیفیت وسایل حمل و نقل عمومی………… 199 نمودار شماره 4-21 : تعداد مسافر جابجا شده در سطح کشور بر حسب استان مبدا…………. 199 نمودار شماره 4-22 : تعداد سفر وسایل نقلیه عمومی مسافری حامل مسافر سطح کشور بر حسب استان مبدا در سال 1388………………………………………………………………………………………………………………….. 200 نمودار شماره 4-23 : مسافرین جابجا شده برون استانی استان چهارمحال و بختیاری……….. 203 نمودار شماره 4-24 : مسافرین جابجا شده برون استانی استان اصفهان………………………….. 203 نمودار شماره 4-25 :وضعیت نظرپاسخگویان در مورد کمبود خدمات در شهر شهرکرد…….. 212 فهرست نقشه ها نقشه شماره 3-1 : نقشه شهرستانهای استان چهارمحال و بختیاری……………………………….. 130 نقشه شماره 3-2 : نقشه شهرستان شهرکرد…………………………………………………………….. 130 نقشه شماره 3-3 : نقشه راه های استان چهارمحال و بختیاری…………………………………….. 16 فهرست تصویرها شکل شماره 2-1 : اعضای گروه رهبریکننده طرح شهر سالم……………………………………… 112 شکل شماره 3-1 : پارک کوهستانی ملت شهرکرد……………………………………………………. 159 شکل شماره 4-1 : پایانه مسافربری شهرکرد…………………………………………………………… 203 شکل شماره 4-2 : پایانه مسافربری آزادی شهرکرد………………………………………………….. 205 ضمیمه پرسشنامه سفرهای روزانه شهرکرد – اصفهان 231 چکیده: با توجه به اینکه شهر شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری رشد چندانی نداشته (چه از لحاظ کالبدی و چه از لحاظ برخی خدمات مانند تفریحی و تجاری ) و در سال 1389 (و سالهای پیش از آن) بیشترین جابجایی مسافر (78.3% )از شهر شهرکرد ، به شهر اصفهان و اکثر آنها به صورت روزانه بوده است، این پژوهش سعی بر شناخت عوامل موثر در ایجاد این سفرها داشته است. که روش کار به صورت ترکیبی از روش های اسنادی- تحلیلی و میدانی بوده، بدین صورت که پس از تکمیل پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای آماری (Excel ,Spss) استفاده شده است.آزمون آماری آلفای کورنباخ نشان داد که این پرسشنامه از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است. آزمون های فرضیات تحقیق نشان داد که اولا هیچگونه رابطه ای بین علت سفرهای روزانه و گروه های جمعیتی سفر کننده از شهرکرد به اصفهان وجود نداشته است ثانیا رابطه ی معناداری بین سیستم حمل و نقل شهری شهرکرد-اصفهان و میزان تردد و همچنین رابطه معناداری بین خدمات شهری شهرکرد و تعداد سفر وجود دارد. که با مدیریت و برنامه ریزی صحیح می توان تعداد سفرها را کاهش وشهر شهرکرد را به سوی پیشرفت و توسعه سوق داد. مقدمه: در گذشته های دور كه جابجایی انسان ها با پای پیاده و سپس با بهره گرفتن از حیوانات و ارابه ها صورت می گرفت به دلیل ناامنی و ناهمواری راه ها و عدم وجود حالت ارتجاعی فنری در كالسكه ها،به خصوص در زمستان، مردم كمتر مسافرت می كردند و به ندرت هم برای تفریح به سفر می رفتند . از طرف دیگر حمل و نقل فعالیتی است اقتصادی که جابه جایی انسان و کالا را از مکانی به مکان دیگر شامل می شود. بشر در طول تاریخ تکامل زندگی خود با ترکیب اصلی حمل و نقل و با توجه به امکانات طبیعی در مناطق مختلف کره زمین به شیوه های متنوعی برای فعالیت حمل و نقل دست یافته است(بیضایی :87،1382). به تدریج با توسعه جاده ها و بهره برداری از وسایل نقلیه موتوری و افزایش سرعت جابجایی،مسافرت در اقصی نقاط جهان افزایش یافت . در كشور ما با گذشت زمان و اهمیت دسترسی به فنون و دانش های مختلف، به تدریج مسافرت ها با هدف كسب دانش و تجربه آموزی و همچنین برای تجارت، زیارت و تفریح و توسط طیف خاصی از مردم صورت می گرفت( جاروندی و فرقانی ، 1388 :124). حمل و نقل و ترافیک شهری ، همواره به عنوان مبحثی کلیدی و اساسی در مطالعات شهری و ناحیه ای مطرح بوده است. زیرا همانطور که خواهیم دید یکی از نقش های اساسی زندگی شهری را تشکیل می دهد ، که آن با ارتباط بخشیدن اکثر امور انسانی به یکدیگر و جریان یابی افراد ، کالا ، انرژی و اطلاعات محقق می گردد.اگر اغراق نباشد حیات و ممات شهرها در گرو حمل و نقل شهری است. بنابراین پرداختن به این موضوع خود بینشی گسترده و بین رشته ای را می طلبد که تنها از عهده یک علم و حتی مجموع علوم انسانی بر نمی آید(امینی نژاد :1390، 3). از طرف دیگر ترکیب مدیریت و شهر، مفهوم ساماندهی به امور مربوط به برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل، در محدوده شهر را تداعی می کند. مفهومی که در کشورهای مختلف به دلیل ساختارهای سیاسی و رویکردهای اقتصادی، نهادهای متفاوتی را با الگوهای متفاوتی در خود درگیر دارد( نعمت اللهی:1388،78). پژوهش حاضر در راستای شناخت عوامل موثر بر سفرهای روزانه افراد ازسمت شهر شهرکرد به سمت شهر اصفهان در پنج فصل تنظیم گردیده و راهکارهایی جهت مدیریت و برنامه ریزی شهری صحیح و جامع در شهر شهرکرد ارائه گردیده است. فصل اول با عنوان کلیات تحقیق آورده شده است و در آن پس از آوردن مقدمه ای کوتاه به بیان مسئله و سپس سؤالهای اصلی پژوهش ، فرضیه ها ی پژوهش ، اهداف پژوهش ، سابقه انجام تحقیق ، كاربردهای متصور از تحقیق ، مراجع استفاده كننده از نتیجه پایان نامه ، روش انجام تحقیق ، روش و ابزار گرد آوری اطلاعات ، روش تجزیه و تحلیل داده ها ، روایی و پایایی تحقیق ، جامعه آماری و روش نمونه گیری ، مشکلات و محدودیت های تحقیق ، جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق پرداخته شده است. در آخر
[جمعه 1398-07-12] [ 02:40:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|