دانلود پایان نامه ارشد : بررسی رویکردهای نقاشی منظرهپرداز آمریکا و اروپا در پنج دهه اخیر | ... | |
رو به رشد این ژانر و در نهایت نیاز شخصی نگارنده به مطالعه منظره پردازی بهعنوان یك ژانر دیگر آن انسجام و پیوستگی سابق خود را ندارد و مرزهای آن در حال حل شدن در ژانرهای دیگر است و هنرمندان با بهکار بردن موضوعات و مفاهیم مختلف و با بهره گرفتن از در میان مفاهیم گسترده مطرح شده در آثار نقاشی منظره، زمان، سیاست و هویت، در میان جنبه های مختلف، جنبه روایی، تراژیك و بدبینی و در میان عناصر بكار رفته، متن و نوشتار از سایرین برجسته ترند. همانگونه كه پیش از این هم از شیوه آیكونوگرافی در درك مفاهیم عمیق آثار هنری استفاده شده است، کلیدواژهها- منظرهپردازی، نقاشی، منظره معاصر،آیکونوگرافی، سیاست، نقشه
فهرست مطالب فصل اول. 1 مقدمه. 1 فصل دوم. 9 مروری بر پژوهشها 9 2-1-تئوری منظره. 10 2-1-1-منظره و هویت : دایان هریس… 11 2-1-2-چشمانداز یا فضا : کنث آر. الوینگ… 13 2-1-3-اهمیت تاریخ: هانا یوهانسن.. 15 2-2-آیکونوگرافی منظره : استیون دی. هوشلر. 16 2-3-نقشه به مثابه قدرت : جی. بی. هارلی.. 18 2-3-1-زمینه های سیاسی نقشه. 20 2-3-2-روشهای استفاده از نقشه. 20 2-3-3-سمبلیسم کاتوگرافیک قدرت.. 21 2-4-منظره و هنر غرب.. 22 2-4-1-از زمین تا منظره، از منظره تا هنر. 22 2-4-2-منظره، امر فرعی.. 23 2-4-3-منظره، مکان دلپذیر. 23 2-4-4-مناظر خوشنما 24 2-4-5-منظره و نقشه. 24 2-4-6-قاب منظره. 26 2-4-7-امر شکوهمند. 31 2-4-8-طبیعت: تصویر یا فعل و انفعال. 31 2-4-9-از منظره تا زمین.. 32 2-5-منظره معاصر در هنر: کوین پیترز. 33 فصل سوم. 35 هنرمندان منظرهپرداز معاصر. 35 3-1-دیوید هاکنی(1937-) 37 3-2-آنزلم کیفر(1945-) 45 3-3 رابین اُنیل(1977-) 52 3-4-بنجامین ادواردز(1970-) 60 3-5-مارک لومباردی(1951-2000) 66 3-6-الیگریو اِ بواِتی(1940-1994) 76 فصل چهارم. 83 نتیجهگیری.. 83 فهرست منابع فارسی: 90 فهرست منابع لاتین: 90 کتابها: 90 نشریات: 91 سایتها: 91 فهرست منابع تصویری: 95 گزارش پروژه عملی.. 99 تصاویر پروژه عملی مجموعه قلمرو نامحدود. 102 منظرهپردازی در هنر علیرغم ظهور دیرهنگامش ریشهای دیرینه دارد. حتی اگر منظرهپردازی را هم در نظر نگیریم، رابطه تنگاتنگمان با طبیعت ما را از توجه به منظره و محیط اطرافمان ناگزیر می کند. ما درون طبیعت زندگی میکنیم و “قرنهاست که در ذهن خود عمل تبدیل زمین به منظره را انجام میدهیم.” منظره در دیدگاه افراد مختلف تعاریف مختلف پیدا می کند؛ برخی مانند آلبرتی[1] آن را فضا و نمایی دلپذیر میدانند (اندروز،1388: 74) که از دوردست به آن مینگریم، گروهی مانند جیل کاسید[2] آن را منظرهپردازی تا اوایل و اواسط قرن شانزدهم در تصاویری که حاوی پیامهای تاریخی یا مذهبی بودند، در پسزمینه قرار داشت و زمینهای برای فعالیتهای انسانی بود. اما در همین قرن بود که هنرمندان مسلم شمال اروپا با استقلال بیشتری شروع به منظرهپردازی کردند. در مباحثات تئوری نیز پرداخت به ایده منظرهپردازی تا این قرن ممکن نشده بود. “جووانی پاولو لامازو[3] اولین نویسندهای بود که بهطور رسمی زیباییشناسی منظره را با ایجاد تمایز میان مکانهای ممتاز[4] و مکانهای لذتبخش[5] در اثرش بهنام در سال 1800 دیدگاههای هنر منظرهپردازی، هم در صحنهپردازی و هم در موضوع دراماتیک شدند که این رویکردی کاملاً انقلابی بود. با آغاز جنبش رمانتیک در اواخر سده هجدهم و در اوایل سده نوزدهم مفهوم منظرهپردازی دچار تحول شد. بازنماییهایی که از طبیعت میشد بهمنظور نشان دادن والایی و عظمت و شکوه مناظر کوهستانی، سادگی و طبیعی بودن مناظر روستایی و قدرت و وسعت اقیانوسها و دریاها بهکار میرفتند. در عین حال همگام با روند صنعتیشدن و زندگی شهری در اروپا حس نوستالژی در مردم برای مکانهای بکر و دستنخورده قویتر میشد و منظرهپردازی از جستجوی مناظر خوشنما به تلاش برای تجربه تعالی و پیوند با روح و معنویت بهواسطه تعمق و تفکر در طبیعت تغییر پیدا کرد. بنابراین نه تنها این نقاشیها تجسم حقیقت طبیعت بودند، بلکه برای برانگیختن احساسات بشری و بیان آنها تصویر میشدند. در قرن بیستم منظره بهعنوان یک ژانر به حیات خود ادامه داد. البته به نوعی متفاوت و تحت تأثیر “منظرهپردازان اکسپرسیونیست آلمان که متأثر از فوویستها و بهطورکلی هنر بدوی
[جمعه 1398-07-12] [ 02:37:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|