دانلود پایان نامه ارشد :بررسی روش های قیمت گذاری خدمات گردشگری در ایران از دیدگاه مالی | ... | |
فهرست مطالب عنوان صفحه چکیده.. 1 فصل اول: طرح و کلیات تحقیق.. 2 1-2) بیان مسئله.. 3 1-3)اهمیت و ضرورت تحقیق.. 4 1-4)اهداف تحقیق.. 5 1-5)سوالات تحقیق.. 6 1-6) فرضیههای تحقیق: 6 1-7) روش تحقیق.. 6 1-8) قلمروتحقیق.. 7 1-9)تعاریف واژگان.. 7 1-9-1)تعاریف مفهومی واژگان.. 7 1-9-2)تعاریف عملیاتی واژگان.. 9 فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه تحقیقات.. 11 2-1) بازاریابی.. 12 2-1-1) تعریف بازاریابی صنعت گردشگری.. 13 2-1-2)انواع بازاریابی.. 13 2-1-2-1) بازاریابی (خودشخصی).. 14 2-1-3)استراتژی.. 14 2-1-4)بازاریابی استراتژیک.. 15 2-1-5)بازاریابی اماکن اقامتی.. 16 2-1-6)بخشبندی بازار.. 16 2-2) مقدمه گردشگری.. 18 2-2-1) تاریخچه گردشگری.. 18 2-2-2) تعاریف گردشگری.. 19 2-2-3)واژه شناسی گردشگری.. 20 2-2-4)تفاوت جهانگردی و گردشگری.. 21 2-2-5)اهمیت گردشگری.. 21 2-2-6)گردشگری مطلوب.. 24 2-2-7) خدمات در گردشگری.. 24 2-2-8)ویژگیهای امور خدماتی.. 26 2-2-9) مدیریت بازاریابی خدمات.. 26 2-2-10) آمیخته بازاریابی خدمات.. 27 2-3) قیمت در گردشگری.. 29 2-3-1) عوامل موثربرتعیین قیمت.. 30 2-3-2)تصمیمات قیمت گذاری.. 30 2-3-3) ساختاربازارفعالیت.. 31 2-3-4)عوامل خارجی موثربرقیمت گذاری.. 31 2-3-5)روش های قیمت گذاری.. 32 2-3-5-1) قیمت گذاری برمبنای هزینه تمام شده.. 32 2-3-5-2)قیمت گذاری برمبنای ارزش بازار.. 32 2-3-5-3)قیمت گذاری رقابتی.. 33 2-3-5-4)قیمت گذاری مناقصه.. 33 2-3-6)استراتژی های قیمت گذاری.. 33 2-3-7) استراتژی رهبری درقیمت گذاری.. 33 2-3-7-1) قیمت گذاری خط محصول.. 34 2-3-7-2)قیمت گذاری برای خریداردرآخرین لحظه.. 34 2-3-7-3)قیمت گذاری برمبنای روانشناسی مصرف کننده.. 35 2-3-8)قیمت گذاری در مناطق گردشگری.. 35 2-3-9) عناصر موثر در قیمت گذاری رقابتی مناطق گردشگری.. 36 2-4) گردشگری از دیدگاه اقتصادی و دیدگاه مالی.. 37 2-4-1) ماهیت اقتصادی صنعت گردشگری.. 37 2-4-2) ابعاد مختلف گردشگری.. 39 2-4-2-1)بعد جغرافیایی.. 39 2-4-2-2) بعد سرمایه گذاری.. 39 2-4-2-3)بعد خدمات رسانی.. 40 2-4-2-4) بعد اسنادی گردشگری.. 41 2-4-5)عوامل دخیل در تاثیر اقتصادی گردشگری.. 43 2-4-6) سرمایه و گردشگری.. 43 2-4-7) گردشگری و درآمد ملی.. 43 2-4-8) گردشگری و اشتغال.. 44 2-4-9) گردشگری وسیاست.. 45 2-4-10) نقش دولت در گردشگری.. 45 2-4-11)خط مشی های قیمت گذاری در گردشگری.. 47 2-4-12) بودجه و تخصیص منابع مالی در صنعت گردشگری.. 48 2-4-13)هزینه یابی در گردشگری.. 49 2-4-13-1) طرح قیمت گذاری.. 50 2-4-14) روابط مالی بخش دولتی و خصوصی.. 50 2-4-15)همکاری بخش دولتی و خصوصی.. 51 2-4-16) کمک های توسعه ای.. 52 2-4-17) مدل قیمت گذاری خدمات در صنعت گردشگری.. 52 2-4-18) پیشینه تحقیق.. 54 2-5) مطالعه موردی تحقیق.. 56 2-5-1) گردشگری در زنجان.. 56 2-5-2) هتلها و مهمانپذیرهای شهر زنجان.. 57 2-5-3)هتل بزرگ زنجان.. 58 فصل سوم: روش تحقیق.. 60 3-1)مقدمه.. 61 3-2)نوع و روش تحقیق.. 61 3-3)جامعه ی آماری.. 61 3-4)قلمرو زمانی تحقیق.. 62 3-5)روش نمونه گیری و حجم نمونه.. 62 3-6) روش جمع آوری اطلاعات.. 62 3-7)پرسشنامه.. 62 3-8) روایی و اعتبار ابزار سنجش.. 63 3-9)پایایی و قابلیت اعتماد ابزار سنجش.. 63 3-10)روش های تجزیه و تحلیل داده ها.. 64 فصل چهارم: تجزیه تحلیل یافته های داده تحقیق.. 65 4-1) مقدمه.. 66 4-2)آمار توصیفی.. 66 4-2-1)وضعیت مکان.. 66 4-2-2)شهر مکان.. 68 4-2-4)در جه مکان.. 69 4-2-4) وضعیت پاسخ دهنده.. 70 4-3)آمار استنباطی.. 71 4-3-1)آمار استنباطی مربوط به میزان تحقق اهداف.. 71 4-3-1-1) فرضیه اول.. 71 4-3-1-2. فرضیه دوم.. 72 4-3-1-3. فرضیه سوم.. 73 4-3-1-2. فرضیه چهارم.. 75 4-5.مدل رگرسیونی برای روش های قیمت گذاری.. 76 فصل پنجم: نتایج و پیشنهادات تحقیق.. 78 5-1)مقدمه.. 79 5-2 ) نتایج حاصل از پرسشنامه.. 79 5-4) مقایسه نتایج تحقیق با تحقیقات انجام شده در گذشته.. 82 5-5) پیشنهادات.. 83 5-5-1) پیشنهادات کاربردی.. 83 5-5-2)پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 83 5-6) محدودیتهای تحقیق.. 84 منابع و مآخذ.. 85 ضمائم.. 90 چکیده انگلیسی. 101 چکیده هزاره جدید در دنیای کسب و کار را می توان ، عصر رقابت یا به عبارت بهتر عصر جنگ های متمدنانه نامید. برخی از پژوهشگران بازاریابی معتقدند که در بین صنایع خدماتی ، گردشگری یکی از بخش هایی است که رشد سریعی داشته است . گردشگری را می توان به زیر بخش های مختلفی تقسیم بندی کرد . یکی از این بخش ها، بخش تسهیلات اقامتی است . با مستثنا کردن بازدیدکنندگان یک روزه ، سایر گردشگران ناچار اقامت شبانه در مقصد خواهند داشت . از این رو اقامت یکی از اجزای اصلی سفر و گردشگری است.و قیمت گذاری در این صنعت یکی از عناصر تاثیر گذار بر روند توسعه گردشگری محسوب می گردد . در این پژوهش از روش های قیمت گذاری در خدمات گردشگری که برگرفته از مدل لس لومسدن[1] استفاده شده است .در ابتدا به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز، 24 پرسشنامه به تعداد 24 سوال تهیه شد. سوالات برای ارزیابی و بررسی روش های قیمت گذاری بر اساس چهار فرضیه پژوهش (قیمت گذاری مبتنی بر هزینه، رقابت، مناقصه و بازارگرا) با بهره گرفتن از رگرسیون تک متغیره و رگرسیون چندگانه مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش :پژوهش حاضر ازنوع پیمایشی و کاربردی است. این پژوهش به صورت مقطعی بوده که در سال 1391دراستان زنجان صورت گرفته است. جامعه آماری نیزمراکز اقامتی استان زنجان ( هتل ها ومهمانپذیرها ) صورت گرفت . یافته ها: نتایج این پژوهش نشان می دهد که چهار فرضیه پژوهش (روش های قیمت گذاری مبتنی بر هزینه، رقابتی،مناقصه و بازارگرا) مورد تایید قرار گرفته و تاثیر مستقیم بر روش های قیمت گذاری مراکز اقامتی استان زنجان دارند. که با توجه به مدل رگرسیون ارائه شده، مشاهده می شود با افزایش هر یک از متغیر های قیمت گذاری مناقصه وهزینه مقدار متغیر روش های قیمت گذاری نیز تغییر می کند که مثبت بودن ضرایب این متغیر ها در مدل ،گویای تاثیر مثبت قیمت گذاری مناقصه وهزینه بر روش های قیمت گذاری است . واژگان کلیدی : گردشگری[2] ، بازاریابی گردشگری[3] ،خدمات گردشگری[4] ، روش های قیمت گذاری[5] ، هتل بزرگ زنجان
فصل اول طرح و کلیات تحقیق 1-2) بیان مسئله 1-3)اهمیت و ضرورت تحقیق 1-4)اهداف تحقیق 1-5)سوالات تحقیق 1-6) فرضیههای تحقیق 1-7) روش تحقیق 1-8) قلمروتحقیق 1-9)تعاریف واژگان 1-9-1)تعاریف مفهومی واژگان 1-9-2)تعاریف عملیاتی واژگان
1-1)مقدمه پدیده گردشگری تقریبا در اکثر جوامع دنیا مورد توجه مردم و مسئولین آن جامعه می باشد . که برای آن برنامه های زیادی را تدوین و اجرا می کنند چون که می توانند یکی از منابع مهم درآمدی و ایجاد اشتغال برای آنها باشد . برای جذب هر چه بیشتر گردشگر چه داخلی و چه خارجی نیاز به بازاریابی آن می باشد . با توجه به این که بازاریابی دارای وظایف و آمیخته های گوناگونی است . در این تحقیق با توجه به محدودیت ها آمیخته قیمت مورد بررسی قرارگرفته و از میان عناصر آن عمدتا سعی شده است ، استراتژیها و روش های قیمت گذاری مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد . مساله اقامت در مقصد های گردشگری نیز دارای اهمیت است که این امر در تعریف گردشگر نیز وارد شده است . به گونه ای که گردشگر را کسی می دانند که حداقل یک شب در خارج از محیط معمول خود “اقامت” داشته باشد و …(سازمان جهانی جهانگردی[6] ،2009). اهمیت این موضوع از آنجا فزونی خواهد گرفت که بدانیم مقاصد گردشگری موفق، مقاصدی هستند که توانایی آن را دارند که گردشگران بیشتری را با طول اقامت شبانه ی بیشتر پذیرا باشند. همه ی گردشگران به اقامت های شبانه در مقاصد گردشگری نیاز دارند . از این رو اقامت یکی از پنج بخش اصلی محصول گردشگری است. اشکال مختلف اقامت ، و هزینه های مراکز گردشگری و اقامتی تاثیرات گسترده ای در انتخاب و رفتار گردشگران و درنهایت نوع خریدمحصول آنان دارد(میدلتون[7] ،2001: 386). در این راستا قیمت گذاری خدمات ارائه شده توسط مراکز گردشگری جهت جذب گردشگران و ارائه خدمات قابل توجه تمامی ذینفعان آن است . بر این اساس در این پژوهش سعی شده است بهترین روش قیمت گذاری با مقایسه چهار روش قیمت گذاری (قیمت گذاری مبتنی بر هزینه، رقابتی ، مناقصه و روش قیمت گذاری بازارگرا )برای بهبود وضعیت درآمدی در مراکز اقامتی تعیین و مورد استفاده قرار بگیرد.
[جمعه 1398-07-12] [ 01:44:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|