Contents

فصل اول: کلیات تحقیق. 7

1-1-مقدمه. 8

1-2-بیان مسأله. 9

1-3-اهمیت و ضرورت انجام تحقیق. 10

1-4-اهداف تحقیق. 11

1-5- فرضیه های تحقیق. 12

1-6-  قلمرو تحقیق. 12

1-7- تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 13

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق. 14

2-1- مقدمه. 15

2-2- گرایش بازاریابی : 15

2-3- بازارگرایی.. 18

2-4-  مفهوم بازارگرایی(گرایش به بازار) 19

2-5- عوامل موثر بر بازارگرایی.. 25

2-6- پیامدهای بازارگرایی برای سازمان. 25

2-7- رفتارهای بازارگرایی.. 27

2-8-  دیدگاه های بازارگرایی معاصر. 29

2-8-1- دیدگاه تصمیم گیری شاپیرو و گلازر. 30

2-8-2-  دیدگاه هوشمندی بازار كوهلی و جاورسكی.. 31

2-8-3-  دیدگاه رفتاری مبتنی بر فرهنگ نرور و سلاتر. 33

2-8-4- دیدگاه بازاریابی استراتژیك روكرت.. 34

2-8-5- دیدگاه مشتری گرایی دیشپند. 34

2-9- عناصر بازارگرایی.. 36

2-9-1- بخش بندی بازار. 36

2-9-2-  اولویت بندی بخشهای بازار. 37

2-9-3- تخصصی کردن کارکنان فروش… 37

2-10- بازارگرایی در برابر گرایش به مدیریت.. 38

2-11- فقدان شفافیت تئوریك در مفهوم بازار. 38

2-12- بازارگرایی در برابر مشتری گرایی.. 38

2-13- بازارگرایی در برابر بازاریابی خارجی.. 40

2-14- گرایش به بازار در برابر گرایش به سود. 40

2-15- رویکردهای بازارگرایی.. 41

2-16- مدل های بازارگرایی.. 41

2-17- مفهوم و جایگاه خلاقیت و نوآوری.. 42

2-18- تفاوت خلاقیت و نوآوری.. 44

2-19- نوآوری.. 47

2-20- تعریف نوآوری.. 48

2-21- انواع نوآوری.. 49

2-21-1- نوآوری مبتنی بر بازار: 49

2-21-2- نوآوری مبتنی بر محصول: 50

2-21-3- نوآوری مبتنی بر فرآیند: 50

2-21-4- نوآوری سازمانی: 50

2-22- فرآیند نوآوری.. 50

2-23- مطالعات بازارگرایی.. 51

فصل سوم: روش شناسی تحقیق. 53

3-1-  مقدمه. 54

3-2- فرایند تحقیق. 54

3-3- فرضیه ها و مدل مفهومی تحقیق. 55

3-4- روش تحقیق. 57

3-5- جامعه و نمونه  آماری.. 57

3-6- ابزار جمع‌آوری داده‌ها 58

3-7- روش جمع‌آوری داده‌ها 58

3-8- شرح پرسشنامه. 59

3-9- اعتبار و قابلیت اعتماد یا روایی و پایایی.. 59

3-10- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 61

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها 62

4-1- مقدمه. 63

4-2  توصیف و تحلیل داده های جمعیت شناختی.. 64

4-2-1  جنسیت.. 64

4-2-2  وضعیت تاهل. 64

4-2-3  تحصیلات.. 65

4-2-4   سن.. 66

4-2-5- تجربه کاری.. 67

4-3- تحلیل استنباطی.. 67

4-3-1) محاسبه ضریب همبستگی پیرسون به منظور بررسی روابط میان هر یک از متغیرهای گرایش بازار و نوآوری   69

آزمون فرضیه شماره یک… 69

آزمون فرضیه شماره دو. 70

آزمون فرضیه شماره سه. 71

آزمون فرضیه اصلی.. 72

  برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

4-3-2)آزمون تحلیل واریانس فریدمن.. 73

فصل پنجم: نتیجهگیری و  پیشنهادات.. 76

5-1) مقدمه. 77

5-2) بررسی یافته‌های پژوهش با توجه به آزمون همبستگی پیرسون. 78

5-3) بررسی یافته‌های پژوهش با توجه به آزمون تحلیل واریانس فریدمن.. 79

5-4) ارائه پیشنهادات.. 79

5-4-1)پیشنهادات بر مبنای یافته‌های تحقیق. 80

5-4-2) پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 81

منابع. 83

پیوست ها 87

پیوست1: پرسشنامه پژوهش… 88

پیوست 2 : خروجی های SPSS. 94

1-1-     مقدمه

موفقیت در فضای رقابتی موجود به خصوص صنایع کوچک و متوسط(شهرکهای صنعتی) مستلزم این است که این صنایع بیش از پیش به رویکردها، طرح ها و برنامه های بازاریابی روی بیاورند. زیربنای بازاریابی در هر کسب و کاری میزان باور و توجه مدیریت آن به مقوله بازارگرایی به شمار می رود.

اینكه چگونه یك صنعت می تواند نوآوری خود را افزایش دهد، مساله ای است كه در این تحقیق به آن پرداخته شده است. ممكن است عوامل متعددی بر ارتقای نوآوری یك كسب و كار موثر باشند مانند عوامل محیطی كلان بین المللی و ملی (عوامل ا قتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، تكنولوژیكی ) عوامل خرد محیطی یا عناصر صنعت (تامین كنندگان، رقابت درون صنعت، رقبای تازه وارد، محصولات جایگزین، واسطه های فروش و مشتریان ) و عوامل مربوط به داخل بنگاه (دارایی های مشهود و نامشهود و شایستگی ها ). از بین همه این عو امل در این مطالعه بازارگرایی به عنوان عامل مهم موثر بر نوآوری كسب و كار مد نظر قرار گرفته و رابطه آن با نوآوری كسب و كار مورد بررسی قرار گرفته است .

بازار محور از دهه 1980 در تحقیقات و مطالعات علمی مرتبط با اقدامات مدیریتی وارد شده است. بازار محوری ریشه دار در تئوری بازاریابی و کاربردی برای مفهوم بازاریابی است. گرچه تفاوت هایی در تعریف بازارمحوری وجود دارد این مفهوم معمولا بر سه قسمت تمرکز دارد:

مشتری

رقبا

هماهنگی بین وظیفه ای(دعایی و بختیاری،1386).

بر این اساس در این مطالعه مفهوم بازارگرایی مورد بررسی نظری و تحقیقاتی قرار گرفته است و سپس یک مقیاس برای سنجش این مفهوم در سازمان ها ارائه شده است. با توجه به اینکه صنایع کوچک و متوسط  در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته اند، جهت گیری مباحث به سمت شهرکهای صنعتی بوده است.

 

1-2-      بیان مسأله

میل به بقا و سودآوری باعث گردیده همواره مدیران و محققان در پی اقداماتی در جهت کسب آن ها باشند. یکی از مفاهیمی که در دو دهه اخیر مورد توجه پژوهشگران و مدیران قرار گرفته مفهوم گرایش بازار  است. این مفهوم از سال 1990 وارد ادبیات مدیریت شده است. نظریه ها و تحقیقات تجربی به طور کلی این ادعا را که گرایش بازار  تأثیر قوی و مثبت بر نوآوری شرکت دارد را تأیید می کند (دعایی و بختیاری،1386). از طرفی دیگر اهمیت نوآوری برای سازمان امری بدیهی است و همواره مورد تأیید محققان قرار داشته است. نتایج تحقیقات نشان می دهد نوآوری سبب بقا،سودآوری،رشد و توسعۀ  سازمان می گردد. در حالیکه اهمیت و ضرورت گرایش بازار مشهود است محققان مشاهده کردند که گرایش بازار، در شکل سنتی مفهوم آن، منجر به شکست در موفقیت تجاری نوآوری های ناشی از خلق بازارهای جدید می شود.  همچنین به عقیده

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1398-07-12] [ 02:11:00 ق.ظ ]