دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت | ... | |
واژه های کلیدی………………………………………………………………………………………….3 اهمیت موضوع…………………………………………………………………………………………..3 ضرورت موضوع…………………………………………………………………………………………5 اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………….5 سوالات تحقیق…………………………………………………………………………………………….5 فرضیه ها………………………………………………………………………………………………….6 قلمرو تحقیق………………………………………………………………………………………………..6 روش اجرایی تحقیق……………………………………………………………………………………7 محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………….7 منافع تحقیق……………………………………………………………………………………………..7 پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………..7 فصل دوم:ادبیات موضوع………………………………………………………………………..10 تاریخچه و چگونگی پیدایش بانکداری………………………………………………………11 تاریخچه پیدایش بانکداری الکترونیکی………………………………………………………..12 دوره اول: اتوماسیون پشت باجه……………………………………………………………..13 دوره دوم: اتوماسیون جلوی باجه…………………………………………………………….13 دوره سوم: متصل کردن مشتریان به حسابهایشان………………………………………….14 دوره چهارم: یکپارچه سازی سیستمهاو مرتبط کردن مشتری با تمامی عملیات بانکی….15 مقایسه بانکداری سنتی با بانکداری الکترونیکی……………………………………………..17 انتقال الکترونیکی وجوه……………………………………………………………………………19 مفهوم انتقال الکترونیکی وجوه………………………………………………………………..20 اهمیت و جایگاه انتقال الکترونیکی……………………………………………………………23 مزایا وویژگیهای بکارگیری انتقال الکترونیکی وجوه………………………………………..24 نحوه عملکرد انتقال الکترونیکی وجوه………………………………………………………26 انواع سیستمهای انتقال الکترونیکی وجوه……………………………………………………27 بانکداری الکترونیکی مصرف کننده(در سطح مشتری)……………………………………..28 ماشین خود پرداز…………………………………………………………………………………..28 ماشین های نقطه فروش………………………………………………………………………29 بانکداری تلفنی…………………………………………………………………………………….30 بانکداری اینترنتی…………………………………………………………………………………..31 بانکداری خانگی/دفتری…………………………………………………………………………31
بانکداری الکترونیکی بین بانکی……………………………………………………………….32 کارتهای پلاستیکی(بانکی)در بانکداری الکترونیکی……………………………………..33 معماری سیستم های پرداخت الکترونیکی………………………………………………….35 ویژگی سیستمهای پرداخت الکترونیکی مناسب…………………………………………..35 سوئیفت……………………………………………………………………………………………..37 کارتهای بانکی(اعتباری)………………………………………………………………………..38 تعریف و مفهوم کارتهای بانکی(اعتباری)……………………………………………….38 تاریخچه کارتهای اعتباری…………………………………………………………………..39 مزایای استفاده از کارتهای اعتباری…………………………………………………………41 انواع کارتهای اعتباری…………………………………………………………………………42 انواع کارت از لحاظ فناوری ساخت……………………………………………………………44 انواع کارتها به لحاظ گستره جغرافیایی کاربرد…………………………………………..47 مسائل و مشکلات کارتهای اعتباری(بانکی)…………………………………………………..48 پول الکترونیکی…………………………………………………………………………………..49 تعریف پول الکترونیکی………………………………………………………………………….49 اهمیت و مزایای پول الکترونیکی……………………………………………………………….50 انواع پول الکترونیکی…………………………………………………………………………..54 معایب و پیامدهای منفی پول الکترونیکی…………………………………………………55 پرداخت الکترونیکی صورت حسابها…………………………………………………………57 بررسی وضعیت بانکداری الکترونیکی در ایران…………………………………………….58 تاریخچه بانکداری در ایران………………………………………………………………………58 بانکداری الکترونیکی در ایران………………………………………………………………..59 کارتهای بانکی در ایران……………………………………………………………………………60 شبکه تبادل اطلاعات بانکی(شتاب)………………………………………………………..63 مرکز هماهنگی تبادل اطلاعات بین بانکی(مهتاب)………………………………………64. سوئیفت…………………………………………………………………………………………..64 VSAT………………………………………………………………………………………………….. سیستمهای یکپارچه بانکی…………………………………………………………………67 تلفن بانک………………………………………………………………………………………….67 تجارت بانکهای کشور در خصوص بانکداری الکترونیکی………………………….67 سیستم مالی مالزی…………………………………………………………………………..75 ساختار سیستم مالی در مالزی…………………………………………………………….75 سیستم بانکی در مالزی……………………………………………………………………78 بانکهای تجاری……………………………………………………………………………..78 شرکتهای مالی………………………………………………………………………………79 بانکهای سرمایه ای……………………………………………………………………….80 بانکداری اسلامی……………………………………………………………………………..80 موسسات تنزیل……………………………………………………………………………81 فاتر نمایندگی بانکهای خارجی در مالزی…………………………………………….82 بانکداری الکترونیکی در مالزی………………………………………………………..82 دستگاه خود پرداز………………………………………………………………………….83 بانکداری تلفنی…………………………………………………………………………….85 بانکداری تلفن همراه……………………………………………………………………85 بانکداری کامپیوتر شخصی…………………………………………………………86 مرکز بانکداری اتوماتیک……………………………………………………………….86 بانکداری اینترنتی در مالزی………………………………………………………..87 بانکداری مجازی…………………………………………………………………………88 مزایای بانکداری مجازی……………………………………………………………91 بررسی و تحلیل اشکالات وارده بر بانکداری مجازی…………………………..93 امنیت در بانک مجازی………………………………………………………………..95 بانکداری مجازی در مالزی………………………………………………………….96 فصل سوم: روش تحقیق……………………………………………………………..116 مقدمه…………………………………………………………………………………117 تعریف پژوهش……………………………………………………………………….117 انواع تحقیق…………………………………………………………………………….118 ویژگیهای پژوهش علمی…………………………………………………………..119 روش تحقیق…………………………………………………………………………….121 جامعه آماری………………………………………………………………………….121 روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه…………………………………………..121 فرضیات تحقیق………………………………………………………………………122 ابزارهای جمع آوری اطلاعات…………………………………………………….122 بررسی اسناد و مدارک(روش کتابخانه)…………………………………………….122 پرسش نامه………………………………………………………………………….123 فصل چهارم: تحلیل داده ها و یافته های تحقیق……………………………….124 مقدمه……………………………………………………………………………..125 تجزیه و تحلیل داده های مربوط به سوالات عمومی…………………….125 روایی و پایائی پرسش نامه…………………………………………………..126 روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………….127 آزمون فرضیات……………………………………………………………………..127 اولویت بندی فرضیات بااستفاده ازتحلیل واریانس……………………..132 فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات…………………………………..134 جمع بندی…………………………………………………………………………..135 نتیجه گیری…………………………………………………………………………136 پیشنهادات اجرایی……………………………………………………………..137 پیشنهادات برای تحقیقات آتی………………………………………………….138 چکیده: در این تحقیق به دنبال بررسی تأثیر بکارگیری بانکداری الکترونیک بر کارایی سیستم بانکی می باشیم. با توجه به استقرار نظام بانکداری بدون ربا در ایران ، در این تحقیق تأثیرات این سیستم بر نظام بانکداری بدون ربا مورد نظر ما بوده وکشور مالزی به دلیل استقرار نظام بانکداری بدون ربا جهت مطالعه تطبیقی انتخاب گردید. بر این اساس در ابتدا به بررسی مفاهیم مرتبط با بانکداری الکترونیک و کارایی سیستم بانکی می پردازیم.در ادامه این تحقیق ، آمار و ارقام مرتبط با موضوع تحقیق را در ایران و مالزی مورد مقایسه و بررسی قرار داده و از این طریق نتایج مورد نظر استخراج می گردد.شیوه پرسشنامه در این تحقیق برای اثبات ارتباط بین یانکداری الکترونیک و کاهش هزینه سیستم بانکی که به صورت مستقیم بر کارایی آن تأثیر گذار است مورد استفاده قرار می گیرد..بر این اساس،هزینه عملیاتی و هزینه سبد تأمین سرمایه سیستم بانکی مالزی را مورد توجه و کنکاش قرار داده و با مقایسه آن با هزینه های سیستم بانکی در ایران و بیان ارتباط آن با بانکداری الکترونیک به نتایج مطلوبی خواهیم رسید. فصل اول: کلیات 1-1- مقدمه دسترسی تعداد زیادی از مردم جهان به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیک بین افراد و سازمانهای مختلف از طریق دنیای مجازی، بستری مناسب برای برقراری مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرده است. تجارت الکترونیک عمده ترین دستاورد بهکارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) در زمینه های اقتصادی است. یکی از ابزارهای ضروری برای تحقق و گسترش تجارت الکترونیک ، وجود سیستم بانکداری الکترونیک است که همگام با سیستمهای جهانی مالی و پولی عمل و فعالیتهای مربوط به تجارت الکترونیک را تسهیل کند. در حقیقت میتوان گفت که پیاده سازی تجارت الکترونیک ، نیازمند تحقق بانکداری الکترونیک است. به همین دلیل، استفاده از سیستم های الکترونیک در موسسات مالی و اعتباری جهان به سرعت رو به گسترش بوده و تعداد استفاده کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیک روز به روز در حال افزایش هستند. 2-1- بیان مسئله سیستم های رقابتی بانکداری در جهان استفاده از بانکداری الکترونیک را به عنوان یک اصل جهت توسعه و بقاء پذیرفته و توسعه این سیستم را سال ها پیش شروع کرده و امروز در سطوح بسیار مناسبی از بانکداری الکترونیک قرار گرفته اند. دلیل استفاده گسترده از بانکداری الکترونیک در نزام بانکی جهان چیست ؟ در صورت استفاده نظام بانکی در کشور ما از این سیستم چه تأثیراتی را مشاهده خواهیم کرد ؟ در این تحقیق به دنبال بررسی تأثیرات بانکداری الکترونیک بر عملکرد سیستم بانکی ابتدا به صورت کلان و سپس از سه بعد خدمات رسانی ، هزینه ها ،امنیت و شفاف سازی در سیستم بانکی می باشیم. 3-1- واژه های کلیدی بانک : بانک ها مؤسساتی هستند که از محل سپرده های مردم می توانند سرمایه های لازم را در اختیار صاحبان واحدهای صنعتی، کشاورزی و بازرگانی و اشخاص قرار دهند. بانکداری: مدیریت تجهیز و تخصیص منابع در بازار پول را بانکداری میگویند. بانکداری الکترونیک : به طور کلی می توان گفت بانکداری الکترونیکی عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرآیندهای بین شعبهای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعته) از طریق کانالهای ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند. به عبارت دیگر بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوری های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست. امروزه پایانه فروش، پایانه شعب، دستگاه خودپرداز و… نماد بانکداری الکترونیک است. عملکرد : عملکرد هم به عمل، هم به نتیجه عمل اشاره دارد. به عبارت دیگر، عملکرد به عنوان عمل امروز که مقدمه تولید مقدار مشخصی از ارزش خروجی فرداست، تعریف میشود سیستم بانکی : مجموعهای از فعالیتها در عملیات بانکی، شامل سیاستگذاری و برنامهریزی و سازماندهی و اجرا سیستم بانکی نام دارد. 4-1- اهمیت موضوع سالها از حساب و کتاب کردن با چرتکه، قرنها از عصر چوبخط و مبادلات کالا به کالا میگذرد. هرکدام از تغییرات و جابهجایی از عصری به عصر دیگر قرنها، سالها و روزها طول کشید تا به وقوع پیوست.اهمیت بانکداری و سیستم بانکی در مسائل مالی امروز بر همگان آشکار است.چه آنکه این موضوع ریشه در تاریخ تمدن بشری داشته و با پیشرفت آن توسعه یافته و از شکل پیشین خود خارج شده است.این تغییر شکل به سمت حذف فیزیکی رویه ها در حال پیشروی است و به عبارت دیگر به خود شکل مجازی خواهد گرفت.بانکداری الکترونیک بی شک سهم اصلی سیستم بانکی را به خود اختصاص خواهد داد ، چه آنکه در بعضی از کشور ها این امر محقق گردیده است. اما به راستی تأثیر بانکداری الکترونیک بر سیستنم بانکی چگونه است ؟ در کشور ما که سیستم بانکی سنتی در حال چرخش به سمت سیستم الکترونیکی است ، دانستن تأثیرات آن بر عملکرد بانکی تا به امروز در ایران و بررسی این تأثیر در کشوری توسعه یافته ترمانند مالزی که بر پایه سیستم بانکداری اسلامی عمل می کند می تواند به شناخت بانکداری الکترونیک ، نقاط مثبت و منفی آن و برنامه ریزی در جهت شکل گیری مناسب و سریعتر آن کمک نماید. حال در عصر ارتباطات و الکترونیک، جهان تغییراتش را روزانه تجربه میکند. بانکداری الکترونیک به عنوان یکی از مظاهر عصر حاضر قدمتش به بعد از جنگ جهانی دوم میرسد. با ظهور کامپیوترها در سالهای پس از جنگ جهانی دوم این پدیده آغاز و در سال 1960 با تولد آرپانت[1] که اساس ظهور شبکه جهانی اینترنت شد ادامه یافت و تا به امروز با سرعت هر چه بیشتر به پیش می رود.با رشد روزافزون معاملات تجاری در سطح جهان و در سالهای اخیر ظهور پدیده تجارت الکترونیک[2] و نیاز ساختاری تجارت به حضور فعال و قدرتمند بانکها جهت نقل و انتقال منابع مالی، بانکداری الکترونیک نیز به عنوان بخش تفکیکناپذیر از تجارت الکترونیک مطرح شد. پدیدآمدن دو مفهوم جدید با عنوان پول الکترونیک[3] وانتقال الکترونیک منابعEFT اساس شکلگیری بانکداری الکترونیک شد. در واقع بانکداری الکترونیک اوج استفاده از فناوری انفورماتیک و ارتباطات و اطلاعات در جهت حذف دو قید زمان و مکان از خدمات بانکی است.تعاریف بسیاری از بانکداری الکترونیک ارائه شده اما بنا به تعریف ارائه شده از موسسات مالی ایالت ایندیانا بانکداری الکترونیکییا EFT[4] استفاده آسان از ابزار الکترونیکی برای دسترسی به انواع حسابها، انتقال مستقیم وجه از یک حساب به حساب دیگر به جای پول نقد یا چک است. بانکداری الکترونیک هچنین در برگیرنده مفهوم خدمات 24ساعته بانکی در تمامی روزهای سال (حتی تعطیل) یعنی فارغ از قید مکان و زمان تعریف شده است. 5-1- ضرورت موضوع
[یکشنبه 1398-07-21] [ 02:52:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|