بخش دوم :رفتارهای اخلاقی در آموزش و پرورش،اصول اخلاق حرفه ای معلمان
رفتارهای اخلاقی در آموزش و پرورش.اصول اخلاق حرفه ای معلمان……………………………………………………..24
اصول اخلاق حرفه ای در تدریس………………………………………………………………………………………………………..26
ویژگی های مدرسان حرفه ای…………………………………………………………………………………………………………….31
آیین نامه های اخلاق حرفه ای…………………………………………………………………………………………………………..37
آیین نامه عملکرد حرفه ای مدرسان در تدریس…………………………………………………………………………………….39
بخش سوم: آسیب و آسیب شناسی اخلاق حرفه ای
آرمان اخلاق حرفه ای…………………………………………………………………………………………………………………….45
آسیب شناسی………………………………………………………………………………………………………………………………..50
آفت شناسی و آفت زدایی……………………………………………………………………………………………………………… 48
آسیب های شغل معلمی……………………………………………………………………………………………………………….51
عدم امانت داری …………………………………………………………………………………………………………………………51
فقدان انگیزش……………………………………………………………………………………………………………………………. 54
نارضابتی شغلی……………………………………………………………………………………………………………………………59
الگوی رفتار ارتباطی…………………………………………………………………………………………………………………… 62
فقدان مهارت تصمیم گیری…………………………………………………………………………………………………………68
موانع روانی محیط کار……………………………………………………………………………………………………………… 69
فقدان منشور اخلاقی چند وجهی در مدارس…………………………………………………………………………………. 72
فقدان نظام جامع اخلاقی نظارت و ارزیابی…………………………………………………………………………………… 76
موانع فرهنگی رشد اخلاق حرفه ای………………………………………………………………………………………………77
پیشینه داخلی …………………………………………………………………………………………………………………………….78
پیشینه خارجی………………………………………………………………………………………………………………………………87
چارچوب نظری…………………………………………………………………………………………………………………………….95
فصل سوم : روش شنائی تحقیق (متدولوژی)
روش
تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………… …………………..96
جامعه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………….96
نمونه و روش نمونه …………………………………………………………………………………………………………………………………97
ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………………97
مراحل انجام پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………98
روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها………………………………………………………………………………………………………….98
فصل چهارم : یافته های تحقیق
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………100
یافته های جمعیت شناسی ………………………………………………………………………………………………………………..101
بررسی سوالات پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………..103
فصل پنجم : نتیجه گیری وپیشنهادات
نتایج بررسی سؤالات پژوهش …………………………………………………………………………………………………………….123
پیشنهادات پژوهشی…………………………………………………………………………………………………………………………. 139
پیشنهادات کاربردی…………………………………………………………………………………………………………………………. 140
محدودیت های پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………….. 140
فهرست منابع ومآخذ:
منابع داخلی……………………………………………………………………………………………………………………………………..141
منابع خارجی…………………………………………………………………………………………………………………………………….145
پیوست ها………………………………………………………………………………………………………………………………………. 146
الف:فهرست جداول
عنوان صفحه
4-1 جدول : توزیع فراوانی و درصد مربوط به معلمان به تفکیک جنسیت…………………………………………………………… 101 4-2جدول : توزیع فراوانی و درصد مربوط به معلمان به تفکیک سطح تحصیلات……………………………………………… 101
4-3 جدول : توزیع فراوانی و درصد مربوط به معلمان به تفکیک سابقه تدریس………………………………………….. …….. …102
4-4جدول : توزیع فراوانی گویه های مربوط به آسیبهای اخلاق حرفهای معلمان در ارتباط با خود………………………… 103
4-5 جدول : شاخصهای توصیفی و نتایج آزمون تی تک نمونهای مربوط به آسیبهای اخلاق حرفهای معلمان در ارتباط با خود……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..104
4-6جدول : شاخصهای توصیفی و نتایج آزمون فریدمن مربوط به اولویت بندی آسیبهای اخلاق حرفهای معلمان در ارتباط با خود…………………………………………………………………………………………………………………………………………105
4-7جدول : توزیع فراوانی گویه های مربوط به آسیبهای اخلاق حرفهای معلمان در ارتباط با دانشآموزان……………..106
4-8جدول : شاخصهای توصیفی و نتایج آزمون تی تک نمونهای مربوط به آسیبهای اخلاق حرفهای معلمان در ارتباط با دانشآموزان…………………………………………………………………………………………………………………………………………..107
4-9جدول : شاخصهای توصیفی و نتایج آزمون فریدمن مربوط به اولویت بندی آسیبهای اخلاق حرفهای معلمان در ارتباط با دانشآموزان…………………………………………………………………………………………………………………………………. ……110
4-10جدول : توزیع فراوانی گویه های مربوط به آسیبهای اخلاق حرفهای معلمان در ارتباط با همکاران……………. 111
4-11جدول : شاخصهای توصیفی و نتایج آزمون تی تک نمونهای مربوط به آسیبهای اخلاق حرفهای معلمان در ارتباط با همکاران…………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………. 112
4-12جدول : شاخصهای توصیفی و نتایج آزمون فریدمن مربوط به اولویت بندی آسیبهای اخلاق حرفهای معلمان در ارتباط با همکاران……………………………………………………………………………………………………………………………… 114
4-13جدول : توزیع فراوانی گویه های مربوط به آسیبهای اخلاق حرفهای معلمان در ارتباط با اولیاء ……………….. 115
4- 14جدول : شاخصهای توصیفی و نتایج آزمون تی تک نمونهای مربوط به آسیبهای اخلاق حرفهای معلمان در ارتباط با اولیاء…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 115
4-15 جدول : شاخصهای توصیفی و نتایج آزمون فریدمن مربوط به اولویت بندی آسیبهای اخلاق حرفهای معلمان در ارتباط با اولیاء………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 117
4-16 جدول : شاخصهای توصیفی و نتایج آزمون تی گروههای مستقل مربوط به مقایسه دیدگاه معلمان زن و مرد در خصوص آسیبهای اخلاق حرفهای معلمان در ارتباط با چهار بعد «خود»، «دانش آموزان»، «اولیاء» و «سایر معلمان»……………………………………………………………………………………………………………………………….. ……………………… 118
4-17 جدول : شاخصهای توصیفی مربوط به دیدگاه معلمان دارای سطوح مختلف تحصیلاتی در خصوص آسیبهای اخلاق حرفهای معلمان در ارتباط با چهار بعد «خود»، «دانش آموزان»، «اولیاء» و «سایر معلمان»…………………………………………………………………………………………………………………………………………. .. 119
4-18 جدول : نتایج تحلیل واریانس یک راهه مربوط به مقایسه دیدگاه معلمان دارای سطوح مختلف تحصیلاتی در خصوص آسیبهای اخلاق حرفهای معلمان در ارتباط با چهار بعد «خود»، «دانش آموزان»، «اولیاء» و «سایر معلمان»……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 120
4-19 جدول : شاخصهای توصیفی مربوط به دیدگاه معلمان داری سوابق مختلف کاری در خصوص آسیبهای اخلاق حرفهای معلمان در ارتباط با چهار بعد «خود»، «دانش آموزان»، «اولیاء» و «سایر معلمان»…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 121
4-20 جدول : نتایج تحلیل واریانس یک راهه مربوط به مقایسه دیدگاه معلمان داری سوابق مختلف کاری در خصوص آسیبهای اخلاق حرفهای معلمان در ارتباط با چهار بعد «خود»، «دانش آموزان»، «اولیاء» و «سایر معلمان………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………… 122
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
کشور ما به رغم دورانهای روشن تاریخی و میراث زرین فرهنگی و دینی، در افق کنونی خود نسبت به کشورهای صنعتی غرب و حتی برخی جوامع شرقی پیشرو، از وضعیتی مناسب شأن تاریخی در توسعهی اخلاق حرفهای برخوردار نیست. این در حالی است که تاریخ فرهنگی دینی این سرزمین حامل گنجهای گرانباری از میراث غنی خود در این مورد است. ایرانیان عهد باستان بر پایهی آموزههای فرهنگی و آیینی خود یادمانی چشم نواز از مقوله کار و اخلاق حرفهای در ذهن بشر بر جای نهادهاند. آنجا که تکالیف و وظایف خاص و مقید بودن به ضوابط انسانی حاکم بر کار، فضیلتی اخلاقی تلقی میشد و سعادت اخلاقی هر کس را بر اساس کسب فضیلت ناشی از وقوف وی به خویشاکادری و ایفای وظیفه خود میسنجیدند. چه اینکه هدف نخست ادیان الهی نیز آموزش و ارتقای اخلاق پاگیری معنویت در جامعه انسان بوده است، تا آنجا که پیامبر مکرم اسلام (ص) هدف محوری رسالت خود را تکمیل سجایای اخلاقی در روح و جان و رفتار انسانها میداند. در این معنا اخلاق شالودهی اصلی زندگی معنوی و بنیاد تعالی و تکاپوی زندگی انسانی بشمار میآید. اما با وجود چنین پشتوانه و گذشتهای که اخلاق در آن محور آموزش و عمل، و اشتغال افراد و اجتماع و نقطه جوشان نیروی پویایی جامعه اسلامی و ایرانی بوده است، جامعه کنونی ما از فقدان یا نقصان دغدغههای اخلاقی در حرف کارکردی خود رنج میبرد (قراملکی و همکاران، 1386 :7). در موقعیتهای دشوار پیش آمده در حرفه با کمک ارزشهای اخلاقی میتوان از بین تمامی گزینهها، گزینهای را که با اخلاق آن حرفه تطابق بیشتری دارد را انتخاب کرد، در بسیاری از مواقع که منافع حرفهای در مقابل منافع و ارزش بنیادین فردی و اجتماعی میگیرند، پایبندی به اصول و عقاید اخلاقی کمک بزرگی به انتخاب صحیح میکند. از آنجا که اصول اخلاقی و ارزشهای انسانی در مذهب، فلسفه، فرهنگ بومی، نسبت، خانواده، ملیت ریشه دارد، باید در خانواده، مدرسه، دانشگاه، انجمنهای حرفهای و تمام سطوح بر آموزش آن اهتمام شود. اخلاق حرفهای مجموعهای از آییننامهها و مقرراتی است که عمل اخلاقی را برای آن حرفه مشخص و خاص تعریف میکند و چارچوبی برای عمل و قضاوت اخلاقی یا غیراخلاقی هر حرفه محسوب میشود. هر چه روابط اعضای یک سازمان گستردهتر و مکررتر باشد، علاقی و منفعت طلبیهای خودخواهانه فردی مهار میشود و به سمت منفعت اجتماعی که نوعی رفتار اخلاقی است، گام برداشته میشود. این روابط قادر خواهد بود رفتار حرفهای هر فرد را کنترل کند و مانع ناهنجاریهای کاری در یک حرفه شوند، تصور ناقص و ناروا و تحلیل دادن مفهوم اخلاق حرفهای مهمترین مانع رشد اخلاقی در سازمانهاست و سبب میشود تا هر یک از افراد با گمان خود به ترویج اخلاق حرفهای بپردازد (ظهور و خلج، 95:1389).
اصول اخلاقی از قوانین کمال انسان و خیر او سخن میگوید. در هر حرفهای به مجموعه احکام ارزشی و تکالیف رفتار و سلوک و فرمانهایی برای عمل بستگی دارد. تحقق گوهر آدمی وابسته به تعلیم و تربیت است. انسان تنها موجودی است که بر چگونگی زندگی خود مسئول است، زیرا موجودی است اندیشمند، دارای اراده و مختار
بیان مسأله :
تخلق به اصول اخلاق در این است که رفتار انسان از زمینه خیر درونی و ذاتی انسان برخاسته باشد و این امر به طهارات اخلاقیات انسان (شرافت اخلاقی) مربوط است، پس شرافت اخلاقی عالیترین زمینه تحریک در رفتار است (کانت، 1384: 78) اخلاق و مسئولیت اجتماعی را باید با بایدها و نبایدهای ارزشی – فلسفی و ملاک و معیار سنجش درستی و نادرستی رفتار شخصی نسبت به خود و دیگران و جامعه تعریف کرد (میرکمالی، 20:1375).
اخلاق به طور ساده عبارتست از شناخت صحیح از ناصحیح و سپس انجام صحیح و ترک ناصحیح، اخلاق حرفهای امروزه به عنوان یکی از زمینههای دانش مدیریت در سازمان به شمار میرود. این مسأله آنقدر حایز اهمیت است که امروزه اکثر مؤسسات صنعتی و بازرگانی در زمینههای اخلاق حرفهای به دانشجویان خود آموزشهای لازم را ارائه میدهند (سرمدی و شالباف، 1386 : 78). واژهی اخلاق همانند کاربرد متمایز دارد: گاهی اخلاق به معنای خلق و خوی، رفتار عادت شده و مزاج به کار میرود. معنای دیگر دانشی است که از حسن و قبح و خوبی و بدی رفتار بحث میکند (قراملکی، 1383 :108).
اخلاق حرفهای مجموعهای از آییننامهها و مقرراتی است که عمل اخلاقی را برای آن حرفهی مشخص و خاص تعریف میکند. هر شغل نیز اخلاق حرفهای مختص به خود را دارد. حرفههای مختلف بر حسب میزان حساسیت و وظیفهای که در خدمت به جامعه دارند، دارای معیارهای اخلاقی متفاوتی هستند.پرورش حرفهای نیز شامل گسترش تواناییهای فردی اعم از شناختی، بینشی و مهارتی، روشهای مؤثر ایفای نقشهای شغلی، فردی و اجتماعی، روشهای بازبینی الگوهای ذهنی و بازاندیشی سطح مهارتها را شناخت. (یمینی، 1388). مدارس به عنوان یکی از مهمترین مراکز تربیتی و انسان ساز در هر جامعه ای نیازمند توجه فراوان به ارکان آن است ،یکی از مهمترین ارکان مدرسه وجود معلّمان متعهد است که با توانمندی خود به تربیت نسل جوان جامعه کمر همت می بندند و برای به ثمر رساندن این قشر جوان خود باید مزین به اخلاق بطور عام و اخلاق حرفه ای بطور خاص است ،اخلاق حرفه ای آموزش و شناخت پیچیدگی ها و شرایط آن از امور مهمی است که صاحب نظران باید برای بیان بهتر و ارتقای آن همت کنند تا بتوانند جامعه علمی و دانشگاهی این مرز و بوم را علاوه بر داشتن فناوری روز به بهترین نحو برای ایجاد جامعه ای سالم هدایت کنند.معلّمان به عنوان پایه
موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1398-07-21] [ 01:44:00 ب.ظ ]