دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق | ... | |
کلید واژگان: مجازات بازدارنده- تعزیر- تعزیر منصوص شرعی- قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول: مقدمه تحول تعزیر در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392………………………………………………………. 10 1-1- تعریف تعزیر ……………………………………………………………………………………………………………… 12 1-2- انواع تعزیرات ……………………………………………………………………………………………………………. 14 1-2-1- تعزیرات مقدر و نامقدر…………………………………………………………………………………………. 14 1-2-1-1- مصادیق اسباب و واکنش ها در تعزیرات مقدر…………………………………………….. 15 1-2-1-2- امکان یا عدم امکان تقدیر همه تعزیرات……………………………………………………….. 19 1-2-2- تعزیرات شرعی و حکومتی ………………………………………………………………………………… 23 1-3- نسبت مجازات های بازدارنده با تعزیرات شرعی مقدر و نامقدر…………………………… 27
فصل دوم: ضرورت وجودی و مبنایی مجازات های بازدارنده 2-1- تفاوت های کلی تعزیرات شرعی و مجازات های بازدارنده …………………………………… 29 2-2- فقه جزایی و حقوق کیفری اسلامی ………………………………………………………………………. 31 2-3- ضرورت مجازات های بازدارنده ……………………………………………………………………………….. 35 2-4- تمایز مبانی مجازات های بازدارنده و تعزیرات شرعی …………………………………………… 38 2-4-1- مصلحت…………………………………………………………………………………………………………………. 39 2-4-2- دفع مفسده یا واکنش در برابر اعمال قبیح……………………………………………………….. 44 2-5- افتراق تاریخی مجازات های بازدارنده و تعزیرات شرعی……………………………………….. 47 2-5-1- شیعه و حکومت…………………………………………………………………………………………………… 47 2-5-2- مهدویت…………………………………………………………………………………………………………………. 48 عنوان صفحه
2-5-3- شکل گیری مباحث پیرامون امام عادل……………………………………………………………… 50 2-5-4- دوره های تاریخی فقه سیاسی تشیع…………………………………………………………………. 51 2-5-5- سیاسی شدن نهاد روحانیت………………………………………………………………………………… 54 2-5-6- پیدایش نظریه سیاسی در فقه شیعه…………………………………………………………………. 56 2-5-7 جمهوری اسلامی و قانونگذاری جزایی به سبک اسلامی ………………………………….. 57
فصل سوم: قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و مجازات بازدارنده 3-1- وجوه آگاهی از تمایز…………………………………………………………………………………………………. 61 3-1-1- اسباب مجازات در تعزیرات شرعی و مجازات های بازدارنده…………………………….. 61 3-1-2- عطف بما سبق نشدن قوانین جزایی و قاعده قبح عقاب بلا بیان……………………. 68 3-1-3- نسخ قانون…………………………………………………………………………………………………………….. 74 3-1-4- عدم نسخ ماده 638 کتاب پنجم……………………………………………………………………….. 77 3-2- وجوه غفلت از تمایز………………………………………………………………………………………………….. 83 3-2-1- توبه………………………………………………………………………………………………………………………… 84 3-2-2- مرور زمان……………………………………………………………………………………………………………… 87 3-2-3- شهادت بر شهادت………………………………………………………………………………………………… 95 نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………… 100 فهرست منابع ……………………………………………………………………………………… 106 مقدمه
بیان مسئله ریشه اختلاف مجلس و شورای نگهبان در دهه شصت بر سر امکان یا عدم امکان تعیین و تقدیر تعزیرات بود. همین مسئله و چاره اندیشی ها و استفتائات ارکان قوه مقننه یعنی مجلس و شورای نگهبان از رهبر انقلاب و دیگر مراجع عظام نظیر آیت الله منتظری، سرانجام به خلق اصطلاح «مجازات های بازدارنده» انجامید. اما مشکلات اجرایی و عدم تفکیک موارد تعزیری و مستوجب مجازات های بازدارنده بر آتش انتقادات دامن می زد. سرانجام و پس از گذشت دو دهه از تصویب اولین قانون جامع مجازات اسلامی در ایران، اکنون قانونگذار سال 1392 دیگر با دغدغه تعیین یا عدم تعیین نوع و میزان مجازات های تعزیری دست و پنجه نرم نمی کند. قانون جدید با وام گرفتن تأسیسات و مكانیزم های مدرنی نظیر تخفیف و تعلیق مجازات، آزادی مشروط، تعویق صدور حكم، توبه، مرور زمان، قاعده درء و نظایر این ها از فقه اسلامی و حقوق غربی عملاً پیشرفت نظام قانونگذاری جزایی ایران را در مسیر «كیفی كردن مجازات ها»[1] و «توسیع دامنه اختیارات قاضی» كه دو ركن مهم در نظام تعزیرات اسلامی به شمار می روند میسر ساخته است. اما اصرار بیش از حد به عدم تمایز مجازات های بازدارنده از نظام کلی تعزیرات، سبب غفلت از جنبه دیگر حقیقت شده است: «وجوه تمایز مجازات های بازدارنده از تعزیرات شرعی». بدین معنا که گرچه از دیدگاه نگارنده نیز مجازات های بازدارنده جزئی از نظام کلی تعزیر قلمداد می شوند معهذا میان این دسته از مجازات ها که محصول مستقیم حکومت و عقلانیت از نوع بشری هستند با تعزیرات شرعی که واجد مفهوم معصیت بوده و متحمل بار معنوی و اخروی نیز می باشند تفاوت هایی وجود دارد. تبیین و پرداختن به این تفاوت ها و انعکاس آن در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 موضوع اصلی این پژوهش خواهد بود. پرسش پژوهش اما پاسخ دادن به این پرسش خود منوط به شناخت دقیق و موشکافانه نظام تعزیرات در فقه شیعه و قانون مجازات اسلامی 1392 از یک سو و ماهیت و ضرورت وجودی مجازات های بازدارنده از سوی دیگر است. اینکه آیا می توان در بادی امر مجازات های بازدارنده را جزئی از نظام کلی تعزیر قلمداد کرد پرسشی است که در دو دهه گذشته پاسخ های متفاوتی بدان داده شده، اما اینکه آیا تعزیر قلمداد کردن این مجازات ها مستلزم بینش دقیق و عقلانی به ماهیت و تمایزات این دسته از مجازات ها نیز هست، امری است که چندان مورد عنایت جامعه حقوقی و فقهی کشور قرار نگرفته است. بر این اساس پرسش های دیگری كه در تبیین ماهیت و ضرورت وجودی این دسته از مجازات ها در این پژوهش پاسخ داده می شوند از این قرارند: جایگاه مجازات های بازدارنده در نظام کلی تعزیر چیست؟ ضرورت وجودی این دسته از مجازات ها چیست؟ آیا این مجازات ها از حیث مبانی با سایر انواع تعزیر تفاوت دارند؟ جرائمی كه مستوجب مجازات های بازدارنده هستند واجد چه ویژگی های غیر فقهی هستند كه می بایست از تعزیرات شرعی تمایز داده شوند؟ نگاه قانونگذار جزایی سال 1392 به این موضوع و وجوه تمایز آن با تعزیرات شرعی چگونه است؟ ضرورت پژوهش هدف دشواری های پژوهش محجوریت فقه تشیع از حكومت به واسطه این دیدگاه سنتی فقه شیعه كه حكومت از آن معصومین علیهم اسلام است و اشخاص عادی را حق ورود به این جرگه حساس و پرمسئولیت نیست. این افتراق فقه و سیاست تا مدت های مدیدی راه را برای ورود فقه جزایی به عرصه قانونگذاری و رسیدگی به تعزیرات كه مانند حدود و قصاص و دیات چهره مشخص و مدونی نداشتند مسدود كرد. بسیاری از جرائمی كه امروزه با مبنای نقض مقررات حكومتی شناخته می شوند در فقه جزایی شیعه سابقه ای به كوتاهی عمر انقلاب اسلامی ایران دارند. دشواری دیگر در امر این پژوهش به حوزه مبانی و ساختار کلی نظام تعزیرات حکومتی مربوط می شد. توضیح آنکه وجوه تمایز مبنایی میان تعزیرات شرعی و حکومتی از سویی بسیار گسترده و ژرف و از سوی دیگر بسیار ظریف و موشکافانه است. مبانی گسترده ای نظیر مصلحت انگاری، تمایزات جرم و گناه، دفع مفسده و اعمال قبیح و مواردی نظیر این ها در تطبیق با دو نظام تعزیرات شرعی و حکومتی (مجازات های بازدارنده) به مفاهیمی بسیار شکننده و ظریف مبدل می شوند. معهذا اهمیت و ضرورت درک این مبانی تحمل ظرافت ها و ممیزات مزبور را گریزناپذیر می ساخت. سابقه پژوهش
[یکشنبه 1398-07-21] [ 02:53:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|