دانلود متن کامل پایان نامه با فرمت ورد | ... | |
تعریف واژگان و اصطلاحات……………………………………………………………………………………… 12 تعریف واژگان و اصطلاحات …………………………………………………………………………………….. 12 فصل دوّم : ادبیات وپیشینه پژوهش مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………… 16 مفاهیم وتعاریف فناوری اطلاعات وارتباطات………………………………………………………………….. 17 سیر تاریخ تحول وپیشرفت فناوری اطلاعات وارتباطات……………………………………………………. 29 نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود کیفیت آموزش………………………………………………… 30 مواد و وسایل آموزشی………………………………………………………………………………………………. 31 امکانات وخدمات فناوری اطلاعات وارتباطات………………………………………………………………… 32 اینترنت ( شبکه ی شبکه ها)……………………………………………………………………………………….. 32 کاربردهای اینترنت وانواع فعالیت های اینترنتی………………………………………………………………… 33 امکانات وسرویس های اینترنتی ………………………………………………………………………………….. 34 پست الکترونیکی ……………………………………………………………………………………………………. 34 سرویس انتقال پرونده های کامپیوتری……………………………………………………………………………. 35 کتابخانه دیجیتالی ( الکترونیکی )…………………………………………………………………………………. 35 گروه های خبری …………………………………………………………………………………………………….. 36 ایجاد مدارک بر روی شبکه جهانی وب…………………………………………………………………………. 36 جستجوی خودکار(موتورهای جستجو)………………………………………………………………………….. 36 ارتباط سمعی وبصری……………………………………………………………………………………………….. 37 کامپیوتر…………………………………………………………………………………………………………………. 37 کاربرد ونقش کامپیوتر در آموزش…………………………………………………………………………………. 38 چند رسانه ای………………………………………………………………………………………………………….. 41 نرم افزارها……………………………………………………………………………………………………………… 41 تلویزیون………………………………………………………………………………………………………………… 42 ویدئو …………………………………………………………………………………………………………………… 42 مزایای کاربرد فناوری اطلاعات وارتباطات درآموزش ………………………………………………………. 42 نقش واهمیت آموزش و پرورش در توسعه ی فناوری اطلاعات وارتباطات…………………………….
43 برنامه درسی……………………………………………………………………………………………………………. 44 عناصر برنامه درسی………………………………………………………………………………………………….. 47 نقش فناوری اطلاعات وارتباطات در برنامه ی درسی……………………………………………………….. 49 روش ها و فنون تدریس……………………………………………………………………………………………. 56 روش سخنرانی………………………………………………………………………………………………………… 58 روش نمایشی…………………………………………………………………………………………………………. 60 آموزش برنامه ای……………………………………………………………………………………………………… 61 روش یادگیری تاحد تسلط…………………………………………………………………………………………. 62 روش بحث گروهی………………………………………………………………………………………………….. 63 روش مشارکتی………………………………………………………………………………………………………… 65 روش واحدها………………………………………………………………………………………………………….. 67 روش حل مساله………………………………………………………………………………………………………. 69 فناوری اطلاعات و ارتباطات ونقش معلمان……………………………………………………………………. 75 پیشینه پژوهش تحقیقات داخلی………………………………………………………………………………………………………. 79 تحقیقات خارجی…………………………………………………………………………………………………….. 85 جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………… 88 فصل سوّم : روش شناسی پژوهش مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………… 19 جامعه، نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………… 92 ابزار جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………….. 95 روایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………. 99 پایانی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………….. 99 نحوه اجرای پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده………………………………………………………………………… 99 روش آماری تجزیه وتحلیل داده ها……………………………………………………………………………… 100 فصل چهارم : توصیف داده ها مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………… 102 توصیف ویژگی های جمعیت شناختی پاسخگویان…………………………………………………………… 102 بررسی توصیفی داده ها…………………………………………………………………………………………….. 105 سایریافته ها…………………………………………………………………………………………………………… 136 توصیف وتجزیه وتحلیل مصاحبه………………………………………………………………………………… 133 توصیف وتجزیه وتحلیل مشاهده…………………………………………………………………………………. 152 فصل پنجم: خلاصه ونتیجه گیری مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………… 156 یافته های مربوط به سوالات……………………………………………………………………………………….. 156 سایر یافته های تحقیق………………………………………………………………………………………………. 163 محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………………… 164 پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………. 165 منابع…………………………………………………………………………………………………………………….. 167 ضمائم
فهرست جدولها عنوان صفحه جدول شماره (2-1) سیر تاریخی تحول و پیشرفت ICT …………………………………………………. 24 جدول شماره (2-2) ویژگی های عناصر، در مراحل متفاوت ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به برنامهی درسی ……………………………………………………………………………………………………….. 48 جدول شماره (2-3) مقایسه رویكردهای یاددهی یادگیری مكاتب رفتارگرایی و ساختارگرایی …… 54 جدول شماره (3-1) رشته تدریس، تعداد مدارس و تعداد معلمان ……………………………………….. 94 جدول شماره (3-2) اطلاعات مربوط به پرسشنامه معلمان ………………………………………………… 97 جدول شماره (4-1) توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب جنس ……………………………. 102 جدول شماره (4-2) اطلاعات توصیفی در خصوص ویژگی های سنی و مدت زمان خدمت در آموزش و پرورش پاسخگویان ………………………………………………………………………………………………………….. 103 جدول شماره (4-3) توزیع فراوانی و درصد بر حسب استفاده معلمان از كامپیوتر و نرم افزارهای كامپیوتری در كلاس………………………………………………………………………………………………. 105 جدول شماره (4-4) ارزیابی سطح معناداری از طریق آزمون خی دو …………………………………. 106 جدول شماره (4-5) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در خرده مقیاس استفاده از كامپیوتر و نرم افزارهای كامپیوتری …………………………………………………………………………………………. 108 جدول شماره (4-6) توزیع فراوانی و درصد بر حسب استفاده معلمان از اینترنت و سرویسهای اینترنتی در كلاس …………………………………………………………………………………………………. 110 جدول شماره (4-7)ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو…………………………………………….. 110 جدول شماره (4-8) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در خرده مقیاس استفاده از اینترنت و سرویس های اینترنتی………………………………………………………………………………………………. 113 جدول شماره (4-9) توزیع فراوانی و درصد بر حسب استفاده ی معلمان…………………………… 114 جدول شماره (4-10) ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو …………………………………………. 115 جدول شماره (4-11) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در خرده مقیاس تلویزیون و ویدئو پروژكتور 116 جدول شماره (4-12) آزمون T تک متغیره برای بررسی میزان استفاده معلمان از فناوری اطلاعات و ارتباطات…………………………………………………………………………………………………………….. 117 جدول شماره (4-13) ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو …………………………………………. 118 جدول شماره (4-14) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در مورد نقش ICT در روش تدریس . 120 جدول شماره (4-15) ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو………………………………………….. 121 جدول شماره (4-16) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در مورد نقش ICT در تهیه و تولید مواد آموزشی……………………………………………………………………………………………………………….. 123 جدول شماره (4-17) ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو………………………………………….. 124 جدول شماره (4-18) اطلاعات توصیفی در مورد موانع كاربرد ICT در برنامه درسی……………… 126 جدول شماره (4-19) آزمون U من ویتنی بین مدارسی كه ازICT استفاده می كنند با مدارسی كه از ICT استفاده نمی كنند……………………………………………………………………………………. 127 جدول شماره (4-20) میزان استفاده از ICT و نقش ICT در روش تدریس و تهیه مواد آموزشی به تفکیک جنسیت………………………………………………………………………………………………….. 129 جدول شماره (4-21) ضریب همبستگی بین میزان استفاده از ICT و نقش ICT در روش تدریس و تهیه مواد آموزشی با سن معلمان ……………………………………………………………………………. 130 جدول شماره (4-22) ضریب همبستگی بین روش تدریس و میزان استفاده از اینترنت، تلوزیون و ویدئو پروژكتور و کامپیوتر …………………………………………………………………………………… 132 جدول شماره (4-23) ضریب همبستگی بین میزان استفاده از اینترنت، تلوزیون و کامپیوتر در تهیه و تولید مواد و منابع آموزشی ………………………………………………………………………………………. 133 جدول شماره (4-24) مشاهده امکانات مدارس …………………………………………………………………………………… 154 جدول شماره (5-1) مراحل چهارگانه و سوالات مربوط ……………………………………………………………………… 161
فهرست نمودارها عنوان صفحه نمودار شماره (4-1) فراوانی جنسیت …………………………………………………………………………. 103 نمودار شماره (4-3) میزان استفاده معلمان از كامپیوتر و نرمافزارهای كامپیوتری در كلاس………… 105 نمودار شماره (4-6) میزان استفاده معلمان از اینترنت و سرویس های اینترنتی ………………………. 109 نمودار شماره (4-7) میزان استفاده ی معلمان از تلویزیون و ویدئو پروژكتور در كلاس…………….. 110
فهرست هیستوگرام ها عنوان صفحه هیستوگرام شماره (4-2)(الف): میزان سن پاسخ دهندگان………………………………………………. 104 هیستوگرام شماره (4-2)(ب): مدت زمان خدمت معلمان در آموزش و پرورش …………………. 104
چکیده امروزه تغییرات ناشی از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی تاثیر بسزایی بر كار و زندگی مردم گذاشته و با همه سبكها و روشهای گذشته به مقابله پرداخته است. بطوریكه هر چه زمان میگذرد ناكارآمدی نظامهای آموزشی بیشتر آشكار می شود و نیاز به تحول در نظام آموزشی متداول بیشتر احساس می شود. اساسا نیاز به تغییر در نظامهای آموزشی نیازی ذاتی است. هر رویكرد جدیدی نیز به هر تقدیر بر نظامهای آموزشی تاثیر گذار هستند. در چنین اوضاعی كه ICT به عنوان رویكرد جدید تمام ابعاد زندگی بشر را متاثر كرده است، سادهاندیشی است اگر تصور كنیم این رویكرد بر نظام آموزشی ما بیتاثیر خواهد بود. بنابراین عاقلانهتر آنست كه به جای ایستادن در مقابل موج نوآوریهای آموزشی سوار بر این امواج شویم (چوبینه، 1382). با توجه به تاثیرات غیر قابل انكار فناوری اطلاعات و ارتباطات بر كلیهی فرایندهای یاددهی یادگیری در این پژوهش به بررسی نوع و میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در روشهای تدریس، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تهیه و تولید مواد آموزشی، موانع كاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی، مراحل چهارگانه كاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاثیر میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در عملكرد تحصیلی دانشآموزان پرداخته شده است، تا شاید گامی كوچك در جهت روشن نمودن ارزش و سودمندی كاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش باشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل معلمان و دانش آموزان مدارس متوسطه بابل در سال تحصیلی 88-87 بود. نمونه ی آماری معلمان 196 نفر و نمونهی آماری دانشآموزان شامل كل دانشآموزان مقاطع اول، دوم، سوم رشتههای علوم انسانی، تجربی و ریاضیفیزیك بود. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده استفاده شده است. ضریب آلفای كرانباخ پرسشنامه 1/78 بود. از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از پرسشنامه استفاده شد. با استفاده از روشهای آماری توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، نمودار و جدول) و روش های آماری استنباطی (آزمون T، ضریب همبستگی و U من ویتنی) به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. یافته ها نشان داد که میزان استفاده از ICT در میان معلمان كمتر از حد متوسط است. معلمان بیشترین نقش ICT را در روش تدریس باعث پیاده شدن روش های مورد علاقه دانش آموزان و استفاده از روش های مختلف تدریس و … میدانند. همچنین معلمان بیشترین میزان استفاده از ICT را در تهیه و تولید مواد و منابع آموزشی در تكثیر راحت جزوات با استفاده از پرینتر و مطالعهی اطلاعات گردآوری شده از اینترنت و … و كمترین میزان استفاده را در تهیه و ساخت نرم افزارهای آموزشی و گفتگوی اینترنتی با متخصصان بیان كردند. از مهمترین موانع موجود در مدارس برای استفاده از ICT را تعداد ناكافی رایانه و فرصت زمانی اندك تدریس بیان نمودند. این موانع در مصاحبه نیز كمبود امكانات، تعداد زیاد دانشآموزان و ناآشنایی با ICT را موانع موجود برای استفاده از ICT دانستند. در مشاهده نیز وضعیت مدارس، گویای كمبود امكانات و كمتوجهی به كاربرد ICT بودند. تجزیه و تحلیل مصاحبهها نیز نشان دادند كه استفاده از ICT در برخی مدارس در مرحله ظهور كننده و در برخی دیگر در مرحلهی كاربردی قرار دارد. آخرین نتایج این تحقیق نیز حاکی از نقش مثبت استفاده از ICT در مدارس بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان داشت.
کلید واژه ها: فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه درسی، روشها و فنون تدریس، مواد آموزشی
مقدمه از جمله عرصههایی كه در چند سال اخیر مورد هجوم فناوری اطلاعات قرار گرفته، عرصه آموزش و یادگیری است. با وجود اینكه از دوهزار سال قبل تا كنون، بسترها و سیستم های آموزش و یادگیری – در مقایسه با سایر مقوله ها نظیر پزشكی – تغییرات بسیار كمی داشته است، لیكن اكنون به مدد فناوری اطلاعات مدتی است كه تحولات آغاز شده است. اگر دهه آخر قرن بیستم را دهه اطلاعات نامگذاری كردند، دهه اول قرن بیست و یكم را عصر دانش[1] (بولز[2]،2000) نامیده و هدف از این نامگذاری را توسعه همه جانبه دانش و آگاهی بشری دانسته اند. در چنین شرایطی طبیعی است كه برای كسی كه قصد حركت در شاهراه اطلاعاتی را دارد، روشهای سنتی و قدیمی آموزش و یادگیری كارایی خود را از دست می دهند و انسان برای همگام شدن با محیط در حال تغییر باید به دنبال ریشه ها و رویه های جدیدی برای انتقال دانش و افزایش آگاهی باشد. تمدن موج سوم برای افزایش دانش افراد جامعه به ابزار قدرتمندی نیاز داشت كه به موقع، كم هزینه، سریع و معتبر باشد. به نظر می رسد كه این ابزار قدرتمند فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد. به نظر راه رسیدن به این ابزار قدرتمند و استفاده از آن در مدارس برنامهیدرسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. بیتردید بدون برنامه درسی مبتنی بر فناوری امكان همسویی با پیشرفت های جهانی در زمینه تعلیم و تربیت نخواهد بود. بنابراین با نظر به اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات، طراحی و استفاده از برنامه درسی مبتنی بر فناوری اجتناب ناپذیر است. برای چنین برنامه ریزی درست نیز آگاهی از وضعیت فعلی مدارس از نظر میزان تجهیزات و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، آگاهی از میزان استفاده معلمان از فناوری اطلاعات و ارتباطات و شناسایی موانع فراروی كاربرد آن و تاثیر آن بر عملكرد تحصیلی دانشآموزان ضروری است.
[یکشنبه 1398-07-21] [ 06:54:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|