وب کاوی ———–5
1-2-        ارتباط وب کاوی و داده کاوی————6
1-3-        انواع وب کاوی——–7
اهداف و کاربرد ———-8
2-1-        خصوصی سازی محتوای وب————–8
2-2-        پیش بازیابی ———-8
2-3-        بهبود طراحی سایت های وب————-8
2-4- تشخیص اجتماعات وب—-9
2-5-پیمایش وب————-9
2-6- کاربردهای وب کاوی——9
2-6-1- تجارت الکترونیکی—–10
2-6-2-  موتورهای جستجو—-10
2-6-3-  حراجی در وب——-10
3-         مشکلات و چالش های وب کاوی———–11
4-         وب کاوی و زمینه های تحقیقاتی مرتبط—–12
4-1- وب کاوی و داده کاوی—12
4-2- وب کاوی و بازیابی اطلاعات—————12
4-3- وب کاوی و استخراج اطلاعات————–13
4-4- وب کاوی و یادگیری ماشین—————13
5- انواع وب کاوی————14
5-1-  کاوش محتوای وب——15
5-1-1-  انواع کاوش محتوا در وب ————–16
5-1-1-1- طبقه بندی——–16
5-1-1-3- خوشه بندی——-16
5-1-1-4- سایر انواع کاوش محتوا در وب———17
5-1-2- رویکردهای کاوش محتوا در وب –17
5-1-3- الگوریتم های کاوش محتوا در وب ——–18
 

5-1-3- 1- درخت تصمیم———18
5-1-3- 2- شبکه عصبی———–18
5-1-3- 3- سایر الگوریتم های کاوش-18
5-2- کاوش ساختار وب————19
5-2-1- مدل های بازنمایی ساختار وب—————-19
5-2-1-1- مدل های مبتنی بر گراف–19
5-2-1-2- مدل های مارکو———-21
5-2-2- الگوریتم های کاوش ساختار وب—————21
5-2-2-1- HITS-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد21
5-2-2-2- Page Rank———–22
5-2-2-3- الگوریتم جریان بیشینه—-23
5-2-2-4- Average Clicks——24
6- کاوش استفاده از وب————-24
6-1- انواع داده های استفاده از وب—-25
6-1-1- داده های سرورهای وب——25
6-1-2- داده های سرورهای پراکسی—25
6-1-3- داده های کلاینت———–25
6-2- پیش پردازش داده های استفاده از وب————-26
6-2-1- پاکسازی داده————–26
6-2-2- تشخیص و بازسازی نشست—-26
6-2-3- بازیابی ساختار و محتوا——-27
6-2-4- قالب بندی داده————-27
6-3- روش های کاوش استفاده از وب–28
6-3-1- قوانین انجمنی————–28
6-3-2- الگوهای ترتیبی————-28
6-3-3- خوشه بندی—————-29
6-4- کاربردهای کاوش استفاده از وب–29
6-4-1- خصوصی سازی محتوای وب—30
6-4-2- پیش بازیابی —————30
6-4-3- بهبود طراحی سایت های وب–30
6-5-خروجی ها و تكنیكهای wum—–30

6-6 -تحلیل wum—————-31

7- نتیجه گیری-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—32

8- مراجع-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——–33

 

مفهوم داده کاوی[1] و وب کاوی[2]
داده کاوی  یک نوع تحلیل برروی پایگاه داده های بزرگ است که به کشف دانش جدید از آن پایگاه داده منتهی می شود. وقتی پایگاه داده سیستم بزرگ می شود و اطلاعات متنوعی در آن وجود دارد با بهره گرفتن از داده کاوی می توانیم الگوهایی را برروی این پایگاه داده کشف کنیم که با روابط درون پایگاه داده نمی شد به آن پی برد.بعنوان مثالی ساده ، شما پایگاه داده سایت آمازون (خرید و فروش اینترنتی) را در نظر بگیرید، برروی پایگاه داده این سایت اطلاعات زیادی از خرید ها و جستجو های افراد مختلف وجود دارد، با بهره گرفتن از تکنیک های داده کاوی می توانیم یک الگو بدست بیاوریم که مشخص می کند هر جستجو در سایت در نهایت منجر به چه خریدی شده است و سپس آن را به سایر کاربران بعنوان راهنمایی ارائه کنیم.

داده كاوی فرایندی تحلیلی است كه برای كاوش داده ها ( معمولا حجم عظیمی از داده ها – در زمینه های كسب وكار و بازار) صورت می‌گیرد و یافته‌ها‌با‌به‌كارگیری الگوهایی‌،‌احراز اعتبار می‌شوند . هدف اصلی داده كاوی پیش بینی است و به صورت دقیق تر میتوان گفت :
“کاوش داده ها شناسایی الگوهای صحیح، بدیع، سودمند و قابل درک از داده های موجود در یک پایگاه داده است که با بهره گرفتن از پرداز شهای معمول قابل دستیابی نیستند“ [5].

داده کاوی ، علم استخراج اطلاعات مفید از پایگاه های داده یا مجموعه داده ای می باشد. به عبارت دیگرداده کاوی استخراج نیمه اتوماتیک الگوها، تغییرات، وابستگی ها، نابهنجاری ها و دیگر ساختارهای معنی دار آماری از پایگاه های بزرگ داده می باشد [5].

 

وب کاوی
با افزایش چشمگیر حجم اطلاعات و توسعه وب، نیاز به روش ها و تکنیک هایی که بتوانند امکان دستیابی کارا به داده ها و استخراج اطلاعات از آنها را فراهم کنند، بیش از پیش   برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنیداحساس می شود. وب کاوی یکی از زمینه های تحقیقاتی است که با به کارگیری تکنیک های داده کاوی به کشف و استخراج خودکار اطلاعات از اسناد و سرویس های وب می پردازد. در واقع وب کاوی، فرآیند کشف اطلاعات و دانش ناشناخته و مفید از داده های وب می باشد .وب کاوی در واقع کاربرد تکنیک های داده کاوی به منظور کشف الگوهایی از وب می باشد.

استفاده از وب داده های[3]  وب یکی از گام های کلیدی در کشف دانش در پایگاه داده، ایجاد یک مجموعه داده مناسب جهت انجام داده کاوی می باشد.در وب کاوی این داده می تواند از سمت سرور، مشتری، پروکسی سرور یا از یک پایگاه داده سازمان جمع آوری شود. هر کدام از این داده ها نه تنها از نظر منابع داده متفاوت می باشند بلکه از نظر انواع داده های موجود و محدوده مکانی که آن داده از آنجا جمع آوری می شود و متد پیاده سازی آن انواع داده ای که در وب کاوی استفاده می شود شامل: “محتوا “: داده واقعی در صفحات وب، داده ای که صفحه وب برای نمایش آن به کاربران طراحی شده است.که معمولاً از متن و گرافیک تشکیل شده ولی به آن محدود نمی شود.”ساختار” : داده ای که سازمان دهی محتوا را مشخص می سازد. اطلاعات ساختار درون صفحات شامل ترتیب انواع تگ های XML  یا HTML در یک صفحه داده شده می باشد و می تواند به صورت یک ساختار درختی نمایش داده شود که تگ ریشه درخت می باشد. اصلی ترین نوع از اطلاعات ساختاری بین صفحات، هایپرلینک است که یک صفحه را به دیگری مرتبط می کند.”استفاده”: داده ای که الگوی استفاده از صفحات وب را مشخص می سازد، مثل آدرس های IP، رجوع به صفحات و تاریخ و زمان دسترسی. “پروفایل کاربر” : داده ای که اطلاعات آماری درباره کاربران وب سایت فراهم می سازد که شامل داده ثبت نام و اطلاعات پروفایل مشتری می باشد.منابع داده داده های استفاده که از منابع مختلفی جمع آوری می شود، الگوهای راهبری از بخش های مختلفی از کل ترافیک وب را نمایش می دهد.  جمع آوری در سطح سرورلاگ های وب سرور یک منبع مهم برای اجرای وب کاوی استفاده از وب محسوب می شود زیرا به طور صریح رفتار مرورگری تمام مشاهده کنندگان سایت را ثبت می کند.

4-2-    ارتباط وب کاوی و داده کاوی
وب کاوی و داده کاوی ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. داده کاوی فرآیند ارائه پرس­وجوها و استخراج الگوها و اطلاعات مفید و ناشناخته از داده هایی است که معمولا در پایگاه داده ها ذخیره شده اند. در واقع بسیاری از تکنیک های داده کاوی قابل استفاده در وب کاوی هستند. اما حوزه وب کاوی وسیع تر از داده کاوی است و این دو زمینه تحقیقاتی در جنبه های مختلفی از یکدیگر متفاوتند که برخی از آنها عبارتند از:

در داده کاوی، داده ها ساخت یافته هستند و معمولا در پایگاه داده ها وجود دارند. اما در وب، داده ها عموما غیر ساخت یافته هستند.
جمع آوری و مدیریت داده ها در وب دشوار است.
داده ها در وب تنها شامل محتوای مستندات و صفحات وب نیستند. بلکه در وب دو نوع داده اصلی دیگر نیز برای کاوش مورد استفاده قرار می گیرند. نوع اول، اطلاعات ساختاری وب است که منظور از آن پیوندهای بین صفحات وب می باشد. نوع دوم نیز، اطلاعات مربوط به نحوه استفاده کاربران از وب است. در واقع تحلیل رفتار کاربر در استفاده از وب، ترجیحات و علایق وی درباره نوع و قالب اطلاعات، … بخش مهمی از وب کاوی است. در داده کاوی این دو نوع از داده وجود ندارند.
مسئله دیگری که در وب کاوی مطرح است، حفظ حریم کاربران[4] است. تکنیک های داده کاوی معمولا در یک محیط بسته به کار می روند. در حالی که تکنیک های وب کاوی در محیط باز وب انجام می شوند. بنابراین باید تضمین شود، اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران مورد سوء استفاده قرار نمی گیرند.

مراحل وب کاوی
وب کاوی شامل چهار مرحله اصلی می باشد[10] :

پیدا کردن منبع: این مرحله شامل بازیابی اسناد وب مورد نظر می باشد.
انتخاب اطلاعات و پیش پردازش: در این مرحله به صورت خودکار اطلاعات خاصی از اسناد بازیابی شده، انتخاب و پیش پردازش می شوند
تعمیم[5]: در این مرحله به صورت خودکار الگوهای عام در یک یا چندین سایت وب کشف می شود.
تحلیل: در این مرحله الگوهای به دست آمده در مرحله قبل اعتبار سنجی[6] و تفسیر می شوند.
در مرحله اول داده ها از منابع موجود در وب مانند خبرنامه های الکترونیکی، گروه های خبری، اسناد HTML، پایگاه داده های متنی و … بازیابی می شوند. مرحله انتخاب و پیش پردازش شامل هر گونه فرآیند تبدیل داده های بازیابی شده در مرحله قبل می باشد. این پیش پردازش می تواند کاهش کلمات به ریشه آنها[7]، حذف کلمات زائد[8]،

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1398-07-12] [ 12:08:00 ق.ظ ]