مشتریان است و محصولش ویژگی منحصر به فرد یا مزیت رقابتی به خصوصی ندارد. در چنین شرایطی منطقی است که شرکت با حفظ بازار فعلی به همین گروه از مشتریان محصول جدیدی را عرضه کند.

سازمان با اجرای این استراتژی سعی دارد محصولات خود را به بازارهای جدید عرضه دارد و یکباره سهم بازار خود را چند برابر سازد. مانند عرضه خودروی سمند در کشورهای آفریقایی.

این استراتژی در صورت وجود شرایط زیر موفقیت آمیز خواهد بود:

وجود یک بازار بکر
ظرفیت مازاد سازمان
سازمان در صنعتی فعالیت می نماید که به سرعت رو به جهانی شدن گام بر می دارد.
هنگامی که یک کانال توزیع قابل اعتماد، کم هزینه و یا کیفیت وجود دارد.
 

2-7-3- توسعه بازار از طریق فروش محصولات موجود به بخش ها یا کشورهای جدید

شاید استراتژی رشد یا بالاترین امکان موفقیت برای بسیاری ازشرکت ها، استراتژی فروش کالاها یا خدمات موجود به بازارهای جدید باشد. این استراتژی ممکن است شامل خلق و طراحی برنامه های بازاریابی برای جذب بخش های ناخریدار یا خریدار اتفاقی بازارهای موجود باشد. لذا، تئاترها، ارکسترها و دیگر سازمان های مجری آثار هنری اغلب حمایت مالی از گروه های سیار را به عهده می گیرند تا از طریق آنها بتوانند به

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

علاقمندان خارج از بخش های عمده و متروپولیتن یا کلان شهر کشور(ها) دست یابند و باصرف هزینه های کم تر و حمل ونقل عمومی رایگان، شهروندان و دانش آموزان و دانشجویان را جلب برنامه های خود کنند.

ورود به بازارهای جغرافیای جدید، نیز از جمله استراتژی های اصلی است که توسط بسیاری ازشرکت ها دنبال و اجرا می شود. مثلاً، جنرال الکتریک از یک استراتژی رشد پیروی کرد که مرکز ثقل استراتژیک شرکت را از غرب صنعتی به آسیا و آمریکای لاتین تغییر داد. (اعرابی و ایزدی، 1383، ص93)

این  استراتژی دارای ریسک بیشتری در مقایسه با نفوذ به بازار است زیرا این بار در حال تجربه بازارهای جدیدی خواهیم بود. این استراتژی زمانی مناسب است که شرکت دارای مزیت های رقابتی پیرامون محصول باشد و نه تخصص و تجربه در بخش خاصی در بازار. بنابراین در چنین حالتی بهتر است که شرکت با اتخاذ استراتژی توسعه ی بازار( محصول فعلی _ بازار جدید)، محصول فعلی‌اش را که دارای مزیت های رقابتی مختلف است را به بازارهای جدیدی عرضه کند زیرا همان طور که گفتیم آنها در بخش مورد نظر بازارشان جندان مزیتی نداشتند و افزایش سهم از بازار فعلی شاید چندان کار ساده ای نباشد.

اجرای این استراتژی مستلزم هزینه های نسبتا بالاست و به همین دلیل سازمان های نسبتا پایدار به این استراتژی روی می آورند. مانند ارائه خودروی پژو جی ال آی[1] توسط ایران خودرو.

 

موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1398-07-21] [ 04:36:00 ب.ظ ]