اهمیت رضایت مشتری | ... | |
پایان نامه ارزش ویژه برند//اهمیت رضایت مشتری مشتری، رمز موفقیت هر سازمان و هر گونه فعالیت تجاری اقتصادی می باشد. اعتبار یک سازمان موفق ، بر پایه روابط بلند مدت آن سازمان با مشتریان بنا گردیده است. کلیدی ترین عامل کسب رضایت و وفاداری مشتریان، ارائه خدمات مناسب است. سازمانی که یکی از اهداف عملی خود را ارائه خدمات مناسب بر پایه انتظارات و نیازهای مشتری طرح ریزی نموده باشد، می تواند با تکیه بر سایر اصول تجارت، سازمان موفقی باشد. ارائه خدمات مناسب جز بر پایه شناخت نیازها، علاقمندی ها، امکانات و انتظارات مشتریان امکان پذیر نیست. گردآوری اطلاعاتی از این قبیل بصورت یکپارچه، سازمان را در جهت ارائه خدمات مناسب، مطابق با نیازها و انتظارات مشتریان یاری می رساند.(Beverley & Cooper, 2004)
2-7-4- ابعاد رضایت مشتری در ادبیات بازاریابی این گونه آمده است که رضایت مشتری دارای دو بعد است: 1- بعد مبادله ای 2- بعد کلی. مفهوم مبادله رضایت مشتری بر ارزیابی مشتری از هر یک از خریدهایی که انجام می دهد، توجه دارد
مفهوم کلی رضایت مشتری بر ارزیابی و احساس کلی مشتری در مورد کل برخوردها و خریدهای خود از برند مربوط میشود. در حقیقت، میتوان گفت که بعد کلی رضایت مشتری تابعی از کلیه رضایتها یا عدم رضایتهای او در مبادلات قبلی است. رضایت مشتری تجمعی (یا کلی) ارزیابی کلی مشتری از همه تجربیات خرید و مصرف یک کالا یا خدمت در یک دوره زمانی طولانی مدت است. در حالی که رضایت مبادلهای اطلاعاتی در مورد برخورد و تجربه یک فرد با کالا و خدمت خاص در یک مورد خاص به دست میدهد، رضایت کلی شاخص مناسبتری در مورد عملکرد گذشته، حال و آینده شرکت است. این اهمیت از آن جهت است که مشتریان تصمیم خرید دوباره خود را براساس همه تجربیات خود با یک برند تا زمان حال انجام میدهند نه براساس یک خرید در زمان و مکانی خاص (Walsh et al, 2010). رضایتمندی در مشتریان به چند شکل نمود مییابد. مشتریان راضی، خدماتی را که استفاده کردهاند به دیگران توصیه میکنند و یا کمتر به تغییر شرکتی که از خدمات آن استفاده میکنند میافتند. بنابراین در این تحقیق رضایتمندی مشتری از 2 بعد سنجیده میشود: میزان تبلیغات شفاهی مثبت مشتریان و یا توصیه به دیگران 2-7-5- مدلهای شکل گیری رضایتمندی مشتری فرایند های مختلف شکل گیری رضایتمندی مشتری را میتوان در مدلهای مختلفی طبقهبندی نمود که این مدل ها ارتباط رضایتمندی مشتری و محرکهای آن را ترسیم میکنند.
2-7-5-1- مدل عدم تایید انتظارات معتبرترین مدل شکلگیری رضایتمندی مشتری براساس یکی از نظریه های مشهور رضایتمندی مشتری یعنی نظریه عدم تایید انتظارات بنا شده استلینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
[یکشنبه 1398-07-21] [ 04:35:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|